P&G start met abonnementsdienst voor wasproduct

P&G start met abonnementsdienst voor wasproduct

Procter & Gamble gaat van start met een online abonnementsdienst voor zijn wasproduct Tide. De Tide Wash Club is momenteel wel enkel nog te vinden in Atlanta.

Verrast door succes Dollar Shave Club

Daarnaast is het in Chicago dan weer gestart met Tide Spin, waarbij klanten via een app op hun smartphone hun was kunnen laten ophalen en laten wassen door bedrijven die samenwerken met Procter & Gamble en natuurlijk gebruik maken van Tide.

 

P&G ziet zich genoodzaakt om dergelijke proefprojecten te lanceren, omdat het een fors deel van zijn marktaandeel bij scheermesjes de richting van de Dollar Shave Club zag uitgaan: in 2010 had P&G nog een marktaandeel van 71% bij scheermesjes, maar eind 2015 was dat al gedaald tot 59%. Tot overmaat van ramp werd de Dollar Shave Club, die met een abonnementsdienst mesjes aan huis levert, net ingelijfd door grote concurrent Unilever.

 

Nu waagt P&G zich dus aan de rechtstreekse verkoop aan de concurrent met de Tide Wash Club. Dat is onontgonnen gebied is voor P&G, maar tevens een immense bron van informatie over de noden en wensen van de consument.