PLUS investeert in e-commerce | RetailDetail

PLUS investeert in e-commerce

PLUS investeert in e-commerce

Ondanks dat de online markt in Nederland volgens CEO Jan Brouwer van supermarktketen PLUS nog steeds verlieslatend is, wil hij toch investeren in de uitbreiding van e-commerce. Hij ziet daarbij vooral kansen in de zakelijke markt.

Franchisenemers kiezen zelf voor online

"Het neemt niet zo'n hoge vlucht, omdat, anders dan in het buitenland, de meeste Nederlanders een supermarkt om de hoek hebben. Die is ook nog eens van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat open. Maar we investeren wel degelijk. Ik zie kansen in het online leveren aan de zakelijke markt: kantoren en kinderdagverblijven", zegt Brouwer in een interview met Elsevier.


Daarbij krijgen de franchisenemers zelf de keuze of ze hun producten online aanbieden of niet. "De omzet, maar ook de kosten, zijn voor hun rekening. Wij zijn een coöperatie. Onze ondernemers zijn ook aandeelhouders. Het is een bedrijf voor en door ondernemers. Dat maakt ons anders."

 

Werken aan prijsimago

Brouwer beseft wel dat PLUS nog moet werken aan zijn prijsimago, vermits de keten tot de duurdere supermarkten behoort. Toch is hij ervan overtuigd dat klanten meer willen betalen voor een groter en dieper assortiment en een betere service, en dus vreest hij de concurrentie van discounters zoals Lidl niet. "Wij laten ons de kop niet gek maken. Je moet vertrouwen op je eigen formule en slagkracht", aldus Brouwer.


Om de prijzen laag te houden wordt er wel gewerkt aan innovatie in de logistiek en de distributie, zoals het robotiseren van een distributiecentrum.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.