Positieve reviews betekenen meer retourzendingen

Positieve reviews betekenen meer retourzendingen

Positieve reviews betekenen meer retourzendingen
http://www.shutterstock.com/pic-350473172/

Producten op webshops die positieve reviews ontvangen, worden meer verkocht, maar uit onderzoek blijkt nu dat ze ook meer retour worden gezonden. De hoge verwachtingen zorgen ervoor dat klanten minder snel tevreden zijn.

 

Ook negatieve reviews vragen

Bij producten die in de reviews een ster meer hebben dan een ander soortgelijk product is de verkoop al snel tot 10 procent hoger, maar uit onderzoek van promovendus Alex Minnema van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat ze ook meer worden geretourneerd.

 

Meestal gaat het daarbij niet over een defect aan het product, maar kan het gewoon niet voldoen aan de verwachtingen van de consument. Volgens Minnema is dat vooral het geval bij producten met heel positieve reviews.

 

Minnema geeft dan ook mee dat webshops hun klanten moeten stimuleren om ook negatieve reviews achter te laten, om zo een goede weergave van het product te krijgen. “Vraag consumenten niet alleen een review achter te laten als zij tevreden zijn, maar ook als ze het product helemaal niets vonden”, aldus Minnema.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.