Privacywaakhond tikt Google op de vingers | RetailDetail

Privacywaakhond tikt Google op de vingers

Privacywaakhond tikt Google op de vingers

De Nederlandse privacywaakhond CPB tikt Google op de vingers. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens combineert de internetgigant op illegale wijze persoonsgegevens, sinds de vernieuwde privacyvoorwaarden die in maart 2012 zijn ingegaan.

"Google spint onzichtbaar web"

De afgelopen periode heeft het CPB een onderzoek ingesteld naar de manier waarop Google gegevens over internetgebruikers aan elkaar koppelt, om zo internetgebruikers gericht te kunnen benaderen met advertenties en diensten. Daarbij wordt privacygevoelige informatie als betaalgegevens en gegevens over surfgedrag ingezet.

 

"Google koppelt persoonsgegevens van internetgebruikers die via allerlei verschillende Google-diensten worden verkregen, zonder de gebruikers daarover vooraf goed te informeren en zonder daarvoor vervolgens toestemming te vragen", stelt het CBP. Voorzitter Jacob Kohnstamm vat de resultaten van het onderzoek kernachtig samen: "Google spint een onzichtbaar web van onze persoonsgegevens, zonder onze toestemming. En dat is bij wet verboden." Google-advertenties zijn onder meer erg populair bij webwinkels om geïnteresseerde klanten te bereiken.

 

Kohnstamm zegt Google te hebben uitgenodigd voor een hoorzitting over dit onderwerp, waar duidelijk moet worden of Google moet worden aangepakt. De aangeklaagde internetgigant is zich van geen kwaad bewust: "Ons privacybeleid respecteert Europese wetgeving en stelt ons in staat om simpelere en efficiëntere diensten te creëren. We hebben gedurende dit proces elke mogelijkheid aangegrepen om het gesprek met het CBP aan te gaan en dat zullen we ook blijven doen", zegt Google in een officiële reactie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.