Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen | RetailDetail

Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen

Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen

De Japanse online retailer Rakuten gaat marktplaatsen in Maleisië, Singapore en Indonesië sluiten. Daardoor verliezen ongeveer 150 medewerkers hun baan. De sluitingen passen binnen de nieuwe strategie van Rakuten.

 

Strijd met Rocket Internet

Rakuten wil in Zuidoost Azië de focus gaan leggen op marktplaatsen die werken via C2C (customer-to-customer), terwijl de marktplaatsen die nu sluiten, werken via een systeem van B2B2C. Daarbij worden de modellen van business-to-business en business-to-consumer gecombineerd.

 

Met de nieuwe strategie hoopt Rakuten in de regio de strijd aan te gaan met onder andere Lazada, dat onderdeel uitmaakt van het imperium van het Duitse Rocket Internet.

 

De sluiting van de marktplaatsen heeft geen effect op het hoofdkantoor in Singapore en op de andere activiteiten van Rakuten in de regio, zoals Rakuten Travel, Viber, Kobo, Rakuten Institute of Technology en Rakuten Ventures. Het bedrijf zal ook verder blijven zoeken naar groeimogelijkheden in de regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.