Reclamecode Sociale Media legt regels online advertenties vast

Reclamecode Sociale Media legt regels online advertenties vast

Vanaf 1 januari 2014 is een nieuwe reclamecode van kracht, waarin een aantal regels staan die gelden voor alle adverteerders, ook webwinkels. Zij moeten bij het verspreiden van advertenties via blogs, fora en sociale netwerken voortaan op het wervende karakter wijzen.

Duidelijk maken dat het om reclame gaat

"De Code geeft het bedrijfsleven handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van sociale media als Facebook en Twitter", stelt initiatiefnemer DDMA. Ook Thuiswinkel.org en de Bond van Adverteerders werkten mee aan de tekst. De code dient vooral om er voor te zorgen dat klanten voortaan duidelijk weten wanneer er werd betaald voor een bepaalde boodschap op een website.

 

Hoe ze het duidelijk moeten maken aan de bezoekers van websites is niet vastgesteld, maar de Reclamecode Sociale Media doet wel enkele voorstellen. Zo kunnen ze op Twitter gebruik maken van bepaalde hashtags en kan er bij reviews of blogs een zin toegevoegd worden die duidelijk maakt dat een bedrijf betaalde voor de boodschap.

 

De Reclamecode Sociale Media wordt een onderdeel van de Nederlandse Reclamecode en dus bindend voor alle adverteerders. Klachten over overtreders kunnen dan ook voortaan ingediend worden bij de Reclame Code Commissie.

Tags: