Reclamecode Sociale Media legt regels online advertenties vast | RetailDetail

Reclamecode Sociale Media legt regels online advertenties vast

Reclamecode Sociale Media legt regels online advertenties vast

Vanaf 1 januari 2014 is een nieuwe reclamecode van kracht, waarin een aantal regels staan die gelden voor alle adverteerders, ook webwinkels. Zij moeten bij het verspreiden van advertenties via blogs, fora en sociale netwerken voortaan op het wervende karakter wijzen.

Duidelijk maken dat het om reclame gaat

"De Code geeft het bedrijfsleven handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van sociale media als Facebook en Twitter", stelt initiatiefnemer DDMA. Ook Thuiswinkel.org en de Bond van Adverteerders werkten mee aan de tekst. De code dient vooral om er voor te zorgen dat klanten voortaan duidelijk weten wanneer er werd betaald voor een bepaalde boodschap op een website.

 

Hoe ze het duidelijk moeten maken aan de bezoekers van websites is niet vastgesteld, maar de Reclamecode Sociale Media doet wel enkele voorstellen. Zo kunnen ze op Twitter gebruik maken van bepaalde hashtags en kan er bij reviews of blogs een zin toegevoegd worden die duidelijk maakt dat een bedrijf betaalde voor de boodschap.

 

De Reclamecode Sociale Media wordt een onderdeel van de Nederlandse Reclamecode en dus bindend voor alle adverteerders. Klachten over overtreders kunnen dan ook voortaan ingediend worden bij de Reclame Code Commissie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.