Reclamecode Sociale Media legt regels online advertenties vast | RetailDetail

Reclamecode Sociale Media legt regels online advertenties vast

Reclamecode Sociale Media legt regels online advertenties vast

Vanaf 1 januari 2014 is een nieuwe reclamecode van kracht, waarin een aantal regels staan die gelden voor alle adverteerders, ook webwinkels. Zij moeten bij het verspreiden van advertenties via blogs, fora en sociale netwerken voortaan op het wervende karakter wijzen.

Duidelijk maken dat het om reclame gaat

"De Code geeft het bedrijfsleven handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van sociale media als Facebook en Twitter", stelt initiatiefnemer DDMA. Ook Thuiswinkel.org en de Bond van Adverteerders werkten mee aan de tekst. De code dient vooral om er voor te zorgen dat klanten voortaan duidelijk weten wanneer er werd betaald voor een bepaalde boodschap op een website.

 

Hoe ze het duidelijk moeten maken aan de bezoekers van websites is niet vastgesteld, maar de Reclamecode Sociale Media doet wel enkele voorstellen. Zo kunnen ze op Twitter gebruik maken van bepaalde hashtags en kan er bij reviews of blogs een zin toegevoegd worden die duidelijk maakt dat een bedrijf betaalde voor de boodschap.

 

De Reclamecode Sociale Media wordt een onderdeel van de Nederlandse Reclamecode en dus bindend voor alle adverteerders. Klachten over overtreders kunnen dan ook voortaan ingediend worden bij de Reclame Code Commissie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.