Recordcijfers voor Belgische e-commerce | RetailDetail

Recordcijfers voor Belgische e-commerce

Recordcijfers voor Belgische e-commerce
http://www.shutterstock.com/nl/pic-208664602/

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 heeft de e-commerce in België recordcijfers laten optekenen. De totale omzet van de online aankopen steeg dan ook met maar liefst 9 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

2,3 miljard euro

Zo gaf de Belg in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 2,3 miljard euro uit online. Daardoor is e-commerce ondertussen goed voor 16 procent van alle aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 14 procent.

 

Er zijn ook steeds meer Belgische consumenten die online aankopen doen. Vorig jaar winkelde 74 procent minstens één keer online, terwijl dat dit jaar al gestegen is naar 76 procent. In totaal werden er zo 21,4 miljoen online aankopen gedaan, 7 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2015.

 

Er wordt ook meer uitgegeven, want gemiddeld wordt er per aankoop 107 euro uitgegeven. Dat is een stijging van 2 euro ten opzichte van een jaar eerder. In 74 procent van de gevallen wordt er een product gekocht, maar 57 procent van de omzet wordt wel gehaald door diensten.

 

Opmars mobiele aankopen

De meeste aankopen worden gedaan in Media & Entertainment. Daar werden 4,45 miljoen aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 110 miljoen euro. Qua volume wordt Media & Entertainment gevolgd door tickets voor attracties en events, telecom en kledij. Bij tickets en kledij was er wel sprake van een daling ten opzichte van een jaar eerder.

 

Op vlak van omzet werd er het meeste uitgegeven aan vliegtuigtickets en accommodatie. Daar werd gemiddeld 525 euro uitgegeven per aankoop. Dat is een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen dat nog maar 481 euro was.

 

De meeste online aankopen worden nog steeds op een laptop gedaan, maar mobiele toestellen blijven daar terrein goedmaken. In het eerste kwartaal van 2015 gebeurde 1 op 8 aankopen via een mobiel toestel, maar in 2016 is dat al opgelopen naar 1 op 6.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week haar internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.