Recordcijfers voor Belgische e-commerce | RetailDetail

Recordcijfers voor Belgische e-commerce

Recordcijfers voor Belgische e-commerce
http://www.shutterstock.com/nl/pic-208664602/

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 heeft de e-commerce in België recordcijfers laten optekenen. De totale omzet van de online aankopen steeg dan ook met maar liefst 9 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

2,3 miljard euro

Zo gaf de Belg in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 2,3 miljard euro uit online. Daardoor is e-commerce ondertussen goed voor 16 procent van alle aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 14 procent.

 

Er zijn ook steeds meer Belgische consumenten die online aankopen doen. Vorig jaar winkelde 74 procent minstens één keer online, terwijl dat dit jaar al gestegen is naar 76 procent. In totaal werden er zo 21,4 miljoen online aankopen gedaan, 7 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2015.

 

Er wordt ook meer uitgegeven, want gemiddeld wordt er per aankoop 107 euro uitgegeven. Dat is een stijging van 2 euro ten opzichte van een jaar eerder. In 74 procent van de gevallen wordt er een product gekocht, maar 57 procent van de omzet wordt wel gehaald door diensten.

 

Opmars mobiele aankopen

De meeste aankopen worden gedaan in Media & Entertainment. Daar werden 4,45 miljoen aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 110 miljoen euro. Qua volume wordt Media & Entertainment gevolgd door tickets voor attracties en events, telecom en kledij. Bij tickets en kledij was er wel sprake van een daling ten opzichte van een jaar eerder.

 

Op vlak van omzet werd er het meeste uitgegeven aan vliegtuigtickets en accommodatie. Daar werd gemiddeld 525 euro uitgegeven per aankoop. Dat is een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen dat nog maar 481 euro was.

 

De meeste online aankopen worden nog steeds op een laptop gedaan, maar mobiele toestellen blijven daar terrein goedmaken. In het eerste kwartaal van 2015 gebeurde 1 op 8 aankopen via een mobiel toestel, maar in 2016 is dat al opgelopen naar 1 op 6.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.