Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan | RetailDetail

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan
Shutterstock

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Binnen 2 jaar sectorcao

Deze zomer kwam er al een akkoord op tafel, waarbij nachtwerk vanaf middernacht mogelijk werd mits het akkoord van één vakbond. Daar kwam toen heel wat kritiek op, omdat net de uren tussen 20u en middernacht bijzonder belangrijk zijn binnen e-commerce en dat net daar niets veranderde. Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo heeft nu echter besloten om de tekst aan te passen, zodat er al vanaf 20u eenvoudiger nachtwerk mogelijk is.

 

In de periode 2018-2019 wordt het bovendien mogelijk om op bedrijfsniveau al een akkoord af te sluiten via het arbeidsreglement. Na twee jaar moet er dan een cao volgen voor de hele sector.

 

Kritiek bij vakbonden

Bij de vakbonden zijn ze alvast minder tevreden met de nieuwe regeling. “Dit is een politiek spelletje om te tonen dat ze ermee bezig zijn. We hebben met de andere vakbonden afgesproken dat we ons niet uit elkaar zullen laten spelen. Er komen alleen akkoorden met een groen licht van alle reglementair vertegenwoordigde vakbonden”, zegt Erwin De Deyn, federaal voorzitter van het BBTK aan De Standaard. Bij het kabinet van De Croo klinkt het dan weer dat ze willen vermijden dat één vakbond de zaak volledig kan blokkeren.

 

Uit een Logistieke Barometer die werd uitgevoerd door magazijnenspecialist Montea klinken positieve signalen vanuit de logistieke sector. Die verwacht in 2018 een omzetgroei van 7,5% dankzij de groei van e-commerce. Door de hoge loonkost zal er wel amper sprake zijn van meer winst. Een belangrijk aspect daarbij wordt de concurrentie met de buurlanden en vooral met Nederland. Heel wat logistieke spelers zien het de taak van de regering om grote Nederlandse webshops te overtuigen om ook in België logistieke activiteiten te vestigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.