Regering wil nachtwerk e-commerce doordrukken | RetailDetail

Regering wil nachtwerk e-commerce zonder goedkeuring vakbonden

Regering wil nachtwerk e-commerce zonder goedkeuring vakbonden

De regering wil een wetswijziging doorvoeren, waardoor nachtarbeid in de e-commerce niet meer valt onder het verbod op nachtarbeid. Daardoor zou nachtwerk in de sector in de toekomst mogelijk worden zonder goedkeuring van de vakbonden.

36.000 banen

Het wetsvoorstel werd vorig jaar al ingediend door de liberale parlementsleden Patricia Ceysens, Vincent Van Quickenborne en Egbert Lachaert en zou nu overgenomen worden door de regering. Dat werd beslist tijdens het begrotingsoverleg.

 

Momenteel is het voor e-commercebedrijven in België enkel mogelijk om tot 20u aan de slag te zijn. Willen ze ook nachtwerk invoeren, dan moeten ze daarvoor de goedkeuring krijgen van de vakbonden. Die eisen daarbij vaak een hogere vergoeding, die meestal niet wordt aanvaard door de bedrijven. Daardoor is er binnen e-commerce in België momenteel nog altijd amper nachtwerk.

 

De regering wil de wetswijziging doorvoeren om nieuwe banen te creëren, want volgens ondernemersorganisatie Comeos loopt België ongeveer 36.000 banen mis door het verbod op nachtwerk. De meeste bedrijven kiezen er immers voor om zich dan maar in Nederland te vestigen. Het is dan ook geen toeval dat Nederlandse online retailers als Coolblue en bol.com de Belgische markt veroveren: zij mogen immers wel vrij ’s nachts werken en kunnen zo sneller bestellingen leveren dan de Belgische concurrentie.

 

De wetswijziging is er wel nog niet zeker door. Momenteel is er binnen de regering immers nog heel wat onenigheid tijdens de begrotingsbesprekingen. Als die niet wordt opgelost, dan komt de wetswijziging er mogelijk toch niet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.