Retail motor van groeiende markt voor Artificiële Intelligentie

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie
Shutterstock

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.

 

AI-markt goed voor 15,52 miljard euro in 2018

In 2018 zal wereldwijd 19,1 miljard dollar, omgerekend dik 15,5 miljard euro, worden uitgegeven aan systemen voor cognitieve en kunstmatige intelligentie. Dat is ruim de helft meer (54,2% om precies te zijn) dan vorig jaar, zo becijferde onderzoeksbureau IDC. Volgens IDC zal in 2019 al 40% van alle digitale transformatie-initiatieven gebruik maken van AI-services en in 2021 zal liefst driekwart van de bedrijfsapplicaties er gebruik van maken.

 

Opmerkelijk: de retailsector zal dit jaar de banksector overvleugelen en het meeste geld uitgeven aan artificiële intelligentie. IDC raamt de gezamenlijke uitgave van retailers wereldwijd op 3,4 miljard dollar (ca. 2,76 miljard euro). Meer dus dan de banken, die zo’n 3,3 miljard dollar (of 2,68 miljard euro) zullen besteden en de voorbije jaren de toon zetten.

 

IDC ziet retailers vooral investeren in geautomatiseerde klantenservice, in deskundig winkeladvies en productaanbevelingen alsook in merchandising voor omnichannel-operaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.