Retailers maken samen mobiele vuist | RetailDetail

Retailers maken samen mobiele vuist

Retailers maken samen mobiele vuist

Een grote groep landelijke retailers heeft de handen ineen geslagen om een centraal platform te ontwikkelen voor de verkoop via mobiele apparaten. Daarmee willen ze een tegenwicht bieden aan digitale grootheden als Ahold en Wehkamp.nl.

Samenwerking tussen 'kleintjes' wordt noodzaak

Volgens Het Financieele Dagblad zouden er enkele tientallen landelijke winkelketens bij het initiatief betrokken zijn, waaronder computerketen Paradigit. Deze wordt ook één van de initiatiefnemers genoemd, maar verder zijn er geen namen bekendgemaakt van betrokken ketens. Het initiatief werd gepresenteerd tijdens een congres op het hoofdkantoor van Rabobank.

 

Het platform mikt op winkelketens voor wie het multichannel verkopen van goederen nog een lastige opgave is. Onder meer drogisterijketens, supermarktbedrijven, sportketens en boekhandelaren zijn bij het project betrokken. "Onze planning is om het project deze zomer af te ronden en officieel te presenteren. Het is nu nog te vroeg om bekend te maken welke bedrijven er precies meedoen aan het plan", stelt een woordvoerder van initiatiefnemer Paradigit tegenover Twinkle.

 

Volgens Jos Voss van Rabobank biedt de ontwikkeling retailers kansen op nieuwe groei, zonder autonome groei of overnames. Vooralsnog staan concurrentie-overwegingen nauwe samenwerking in de weg, doch gezien de moeilijke markt voor retailers is het volgens Voss onvermijdelijk dat winkeliers gaan samenwerken op zoek naar groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top