Retailers maken samen mobiele vuist

Retailers maken samen mobiele vuist

Een grote groep landelijke retailers heeft de handen ineen geslagen om een centraal platform te ontwikkelen voor de verkoop via mobiele apparaten. Daarmee willen ze een tegenwicht bieden aan digitale grootheden als Ahold en Wehkamp.nl.

Samenwerking tussen 'kleintjes' wordt noodzaak

Volgens Het Financieele Dagblad zouden er enkele tientallen landelijke winkelketens bij het initiatief betrokken zijn, waaronder computerketen Paradigit. Deze wordt ook één van de initiatiefnemers genoemd, maar verder zijn er geen namen bekendgemaakt van betrokken ketens. Het initiatief werd gepresenteerd tijdens een congres op het hoofdkantoor van Rabobank.

 

Het platform mikt op winkelketens voor wie het multichannel verkopen van goederen nog een lastige opgave is. Onder meer drogisterijketens, supermarktbedrijven, sportketens en boekhandelaren zijn bij het project betrokken. "Onze planning is om het project deze zomer af te ronden en officieel te presenteren. Het is nu nog te vroeg om bekend te maken welke bedrijven er precies meedoen aan het plan", stelt een woordvoerder van initiatiefnemer Paradigit tegenover Twinkle.

 

Volgens Jos Voss van Rabobank biedt de ontwikkeling retailers kansen op nieuwe groei, zonder autonome groei of overnames. Vooralsnog staan concurrentie-overwegingen nauwe samenwerking in de weg, doch gezien de moeilijke markt voor retailers is het volgens Voss onvermijdelijk dat winkeliers gaan samenwerken op zoek naar groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top