Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren | RetailDetail

Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren

Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-216667807/stock-photo-delivery-driver-driving-van-with-parcels-on-seat-outside-the-warehouse.html?src=QmDyjBzIw1nrHEim54Q1lQ-1-71

Onderzoekers van de Erasmus University in Rotterdam hebben een systeem ontwikkeld waarbij klanten van een fysieke winkel worden ingezet om online bestellingen aan huis te leveren. Zij krijgen in ruil dan een kleine vergoeding.

Kwart minder kilometers

De twee onderzoekers, Alp Arslan en Niels Agatz, ontwikkelden een algoritme dat pakketjes kan koppelen aan de juiste bezorger, ook wanneer er voortdurend nieuwe bestellingen bijkomen en mensen zich pas op het laatste moment aanmelden als bezorger. In de praktijk zou zo’n systeem dan via een mobiele app kunnen werken.

 

In een test in Rotterdam werd vervolgens uitgezocht hoeveel bezorgers er nodig zouden zijn om het systeem goed te laten werken. In een perfect scenario moet een bezorger bereid zijn om vier tussenstops te maken, waardoor er voor elke honderd pakketten 150 bezorgers beschikbaar zijn. Dat zou er voor zorgen dat er 25% minder kilometers moeten worden afgelegd dan met het traditionele bestelbusje.

 

Ook in scenario’s waarbij er minder bezorgers zijn die ook minder tussenstops doen, kan er bespaard worden op het aantal kilometers. Volgens de onderzoekers bespaart een bedrijf zo niet enkel op de transportkosten, maar is het ook een goede zaak voor het milieu. In stedelijke omgevingen kan het nog beter zijn voor het milieu, omdat klanten daar meer een fiets, scooter of openbaar vervoer zullen gebruiken. Bovendien kunnen bedrijven pakketjes zo binnen enkele uren al bij de klant krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.