Safeshops-label garandeert terugname oud elektro bij webwinkels

Safeshops-label garandeert terugname oud elektro bij webwinkels

Safeshops-label garandeert terugname oud elektro bij webwinkels

Nu de consument ook almaar meer elektro online koopt, hebben Safeshops.be en Recupel de koppen bij elkaar gestoken rond de terugnameplicht van afgedankte elektro. Want die geldt wel degelijk ook voor webshops, maar de praktijk laat nog te wensen over.

Aanvaardingsplicht voor iedereen

“Een webshop heeft, net zoals een fysieke winkel, de verplichting om een oud elektrotoestel te aanvaarden bij aankoop van een nieuw”, zegt Peter Sabbe, CEO van Recupel. Dat is de vzw die in ons land instaat voor de terugname en recyclage van onder meer afgedankte elektronische toestellen. Maar “in de praktijk gebeurt dat niet vaak en al zeker niet stelselmatig”.

 

Een groeiend probleem, want de Belg koopt almaar meer elektro online: IT en huishoudtoestellen staan nu al op de vijfde plaats van meest gekochte items. Bovendien groeit de e-commerce in ons land als nooit tevoren: de handel van producten en diensten via internet zal dit jaar naar verwachting met 16,5% groeien tot 9,6 miljard euro.

 

De samenwerking van Recupel met Safeshops.be, het kwaliteitslabel voor webwinkels, moet daar nu een mouw aan passen. Safeshops neemt het criterium van de terugnameplicht namelijk op in zijn audit- en (her)certificatieprocedure. Het Safeshops-label garandeert nu dat aangesloten webshops over hun terugnameplicht volledig geïnformeerd worden en dat klanten de juiste service kunnen verwachten”, zegt Greet Dekocker, directrice van Safeshops.

 

Hoe de webshops de terugname organiseren, maken ze zelf uit en hangt ook een beetje af van de leveringswijze die de consument kiest. Haalt hij het product zelf af bij een fysieke winkel van de verkoper (denk aan Media Markt of Coolblue), dan kan hij zijn oude printer of radio daar meteen achterlaten. Heeft de aanbieder geen fysieke winkels of kiest de consument voor thuislevering, dan kan de koerier bij levering van de bestelling het afgedankte object meteen ‘retour’ meenemen.

 

Momenteel wordt 39% van het aantal elektronische toestellen dat op de markt komt, ingezameld voor hergebruik en recyclage. Tegen 2019 moet dat in alle Europese lidstaten 65% zijn. Er is dus nog flink wat werk aan de winkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.