Samenwerking met Walmart stuwt JD.com | RetailDetail

Samenwerking met Walmart stuwt JD.com

Samenwerking met Walmart stuwt JD.com
Shutterstock

Het Chinese JD.com is in het eerste kwartaal met meer dan 40% gegroeid en moet daarvoor Walmart bedanken. De Amerikanen hebben 11% van de aandelen van het Chinese e-commercebedrijf in handen.

Voor het eerst in jaren nettowinst

De omzet bij JD.com, na Alibaba de grootste online verkoper in China, groeide in het eerste kwartaal met 41,2% naar 76,2 miljard yuan (10,1 miljard euro). De totale omzet van verkochte producten via het bedrijf steeg met 42% naar 184,1 miljard yuan (24,5 miljard euro). Bovendien werd er voor het eerst sinds 2014 nog eens winst gemaakt, met een nettowinst van 239 miljoen yuan (31,8 miljoen euro).

 

JD.com wijst voor de sterke resultaten onder andere naar de nauwere samenwerking met het Amerikaanse Walmart, dat al twee jaar een deel van de aandelen in handen heeft. Zo worden er sinds kort producten van de Britse supermarktketen Asda, die ook onderdeel is van Walmart, verkocht op JD.com. Daarnaast wordt er ook samengewerkt met een aantal vestigingen van Walmart in China en de Chinese supermarktketen Yonghui Superstores om klanten al na één uur hun online bestelde boodschappen te kunnen leveren.

 

Het bedrijf maakte bovendien bekend dat het sinds kort het eerste Chinese bedrijf is dat gecertificeerd lid is van de Amerikaanse Apparel & Footwear Association, die in het verleden al heel wat kritiek uitte op concurrent Alibaba voor de verkoop van namaakproducten. Dat lidmaatschap heeft het mogelijk te danken aan de macht van Walmart in de Verenigde Staten en zal JD.com helpen met het aantrekken van buitenlandse merken die hun producten op de website willen verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Hudson’s Bay verliest omzet in Europa

06/06/2018

Het Canadese HBC, moederbedrijf van warenhuisketens Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Galeria Inno, heeft het vooral in Europa moeilijk. Uit de zopas gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de verliezen flink oplopen.