Samenwerking met Walmart stuwt JD.com

Samenwerking met Walmart stuwt JD.com

Het Chinese JD.com is in het eerste kwartaal met meer dan 40% gegroeid en moet daarvoor Walmart bedanken. De Amerikanen hebben 11% van de aandelen van het Chinese e-commercebedrijf in handen.

Voor het eerst in jaren nettowinst

De omzet bij JD.com, na Alibaba de grootste online verkoper in China, groeide in het eerste kwartaal met 41,2% naar 76,2 miljard yuan (10,1 miljard euro). De totale omzet van verkochte producten via het bedrijf steeg met 42% naar 184,1 miljard yuan (24,5 miljard euro). Bovendien werd er voor het eerst sinds 2014 nog eens winst gemaakt, met een nettowinst van 239 miljoen yuan (31,8 miljoen euro).

 

JD.com wijst voor de sterke resultaten onder andere naar de nauwere samenwerking met het Amerikaanse Walmart, dat al twee jaar een deel van de aandelen in handen heeft. Zo worden er sinds kort producten van de Britse supermarktketen Asda, die ook onderdeel is van Walmart, verkocht op JD.com. Daarnaast wordt er ook samengewerkt met een aantal vestigingen van Walmart in China en de Chinese supermarktketen Yonghui Superstores om klanten al na één uur hun online bestelde boodschappen te kunnen leveren.

 

Het bedrijf maakte bovendien bekend dat het sinds kort het eerste Chinese bedrijf is dat gecertificeerd lid is van de Amerikaanse Apparel & Footwear Association, die in het verleden al heel wat kritiek uitte op concurrent Alibaba voor de verkoop van namaakproducten. Dat lidmaatschap heeft het mogelijk te danken aan de macht van Walmart in de Verenigde Staten en zal JD.com helpen met het aantrekken van buitenlandse merken die hun producten op de website willen verkopen.