Samsung steekt Apple voorbij in smartphonemarkt

Samsung steekt Apple voorbij in smartphonemarkt


Apple is niet langer de wereldleider op het gebied van smartphones. Die plaats heeft de elektronicagigant het afgelopen semester moeten afstaan aan niemand minder dan Samsung, de Koreaanse fabrikant die ironisch genoeg onderdelen levert voor de iPhone

In België heeft Samsung ook in het segment van computers marktaandeel kunnen winnen het afgelopen semester.

Snellere groei dan bij Apple

Het aantal verkochte smartphones steeg bij Samsung van juli tot september sneller dan bij gelijk welke andere gsm-producent. De voorbije drie maanden verkocht het Koreaanse bedrijf – volgens data van Strategy Analytics – 27,8 miljoen smartphones, maar liefst tien miljoen meer dan rivaal Apple. Daarmee verovert Samsung een aandeel van 23,8 procent op de wereldmarkt voor smartphones. Apple is goed voor 14,6 procent van de markt en Nokia, in het eerste kwartaal nog marktleider, zakt van een derde van het marktaandeel terug naar slechts 14,4 procent.

Het klopt dus dat Samsung – zoals beloofd – met zijn Galaxy-reeks een iPhone-killer op de markt heeft gebracht, al is een belangrijke verklaring voor de verrassende cijfers het feit dat consumenten hun aankopen het voorbije trimester hebben uitgesteld in afwachting van de nieuwe iPhone 4S en de de Blackberry 7 van Research In Motion (RIM).

Smartphones blijven terrein winnen

De resultaten zijn dan ook vooral veelbetekenend over de hele sector. Uit de cijfers van Strategy Analytics blijkt dat de verkoop van ‘eenvoudige’ gsm’s (dus niet-smartphones) het afgelopen trimester slechts 13 à 14 procent steeg, terwijl de markt van smartphones met 44 procent toenam. Hoewel dit nog een vertraging betekent in vergelijking met voorgaande periodes, is het duidelijk dat de markt van klassieke mobiele telefoons zijn beste tijd heeft gehad.

Derde in Belgische computermarkt

Hoewel Samsung het meer en meer moet hebben van zijn mobiele toestellen (telecom maakt ondertussen 60 procent van de groepswinst uit), heeft de elektronicagroep het vorige kwartaal in België ook een goede beurt gemaakt met zijn laptops. Daar heeft het zijn derde plaats op de computermarkt kunnen verstevigen met een marktaandeel 9,2 procent. De Koreanen blijven niettemin sterk achter de marktleiders HP (27,8%) en Acer (19,3%) aan hollen, blijkt uit data van GfK.


Het voorbije kwartaal behaalde Samsung met zijn telecomdivisie een nettowinst van 1,6 miljard euro, ruim dubbel zoveel als vorig boek jaar. Naar eigen zeggen verwacht Samsung in het vierde kwartaal een nog sterkere groei, dankzij de recente verkoop van de Seagatedivisie (harde schijven) voor 1 miljard euro en een stijging van de consumentenbestedingen in de eindejaarsperiode.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Back to top