Schoenenketen Torfs zet online de stap naar Nederland

Schoenenketen Torfs zet online de stap naar Nederland

Ongeveer een jaar geleden besloot de Belgische schoenenketen Torfs de stap naar het wereldwijde web te wagen, en dat loonde: de webshop is qua omzet vandaag een van de best verkopende winkels en de keten heeft nu ook plannen om een Nederlandse webshop uit te rollen.

Online groeit “sneller dan verwacht”

Ondertussen vinden Nederlandse consumenten al massaal de weg naar de webshop: in die mate zelfs, dat de schoenenketen uit Temse binnenkort een heuse Nederlandse webshopgaat lanceren. “Het gaat sneller dan verwacht”, zegt marketinghoofd Barbara Torfs daarover in de zakenkrant.

 

Het Duitse Zalando, dat ondertussen ook volop bezig is met zijn veroveringstocht op de Belgische en Nederlandse schoenenmarkt, is Torfs allerminst een doorn in het oog. De e-tailreus heeft de keten integendeel zelfs een handje geholpen: “Dankzij Zalando heeft de Belgische consument definitief de weg naar onlineshoppen gevonden. We hebben de komst van Zalando zeker gevoeld in onze cijfers, maar op een positieve manier”, aldus de topvrouw.

 

Winkels bieden extra troeven

Dat het een delicate evenwichtsoefening is, geeft de marketingdirecteur wel eerlijk toe: de onlineverkoop mag vooral niet ten koste van de fysieke winkels gaan. Maar dat is voorlopig zeker niet het geval, aangezien de schoenenketen er over waakt niet met opvallend grotere kortingen uit te pakken dan offline en ook het aanbod is in de webshop iets groter dan in de winkels, “maar niet té veel”.

 

Een extra troef is ook dat consumenten bij Torfs schoenen online kunnen bestellen, om ze vervolgens eerst op het winkelpunt te gaan passen. Als ze niet bevallen, krijgt men ter plaatse het geld terug. Ook retours kunnen in de winkels worden teruggebracht. En dat is niet alleen een bijkomende service voor de klant, het werkt ook kostenbesparend voor de retailer.

 

Volgens Barbara Torfs, marketinghoofd van het familiebedrijf, was de stap naar online dan ook een flinke uitdaging, maar zonder twijfel de moeite waard. “Het vergt echt wel grote investeringen,” laat ze optekenen in De Tijd, “maar je kan in vraag stellen of die kosten op rekening van de webwinkel komen. Eigenlijk zijn dat investeringen waar het hele bedrijf baat bij heeft.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top