Schoenenketen Torfs zet online de stap naar Nederland

Schoenenketen Torfs zet online de stap naar Nederland

Ongeveer een jaar geleden besloot de Belgische schoenenketen Torfs de stap naar het wereldwijde web te wagen, en dat loonde: de webshop is qua omzet vandaag een van de best verkopende winkels en de keten heeft nu ook plannen om een Nederlandse webshop uit te rollen.

Online groeit “sneller dan verwacht”

Ondertussen vinden Nederlandse consumenten al massaal de weg naar de webshop: in die mate zelfs, dat de schoenenketen uit Temse binnenkort een heuse Nederlandse webshopgaat lanceren. “Het gaat sneller dan verwacht”, zegt marketinghoofd Barbara Torfs daarover in de zakenkrant.

 

Het Duitse Zalando, dat ondertussen ook volop bezig is met zijn veroveringstocht op de Belgische en Nederlandse schoenenmarkt, is Torfs allerminst een doorn in het oog. De e-tailreus heeft de keten integendeel zelfs een handje geholpen: “Dankzij Zalando heeft de Belgische consument definitief de weg naar onlineshoppen gevonden. We hebben de komst van Zalando zeker gevoeld in onze cijfers, maar op een positieve manier”, aldus de topvrouw.

 

Winkels bieden extra troeven

Dat het een delicate evenwichtsoefening is, geeft de marketingdirecteur wel eerlijk toe: de onlineverkoop mag vooral niet ten koste van de fysieke winkels gaan. Maar dat is voorlopig zeker niet het geval, aangezien de schoenenketen er over waakt niet met opvallend grotere kortingen uit te pakken dan offline en ook het aanbod is in de webshop iets groter dan in de winkels, “maar niet té veel”.

 

Een extra troef is ook dat consumenten bij Torfs schoenen online kunnen bestellen, om ze vervolgens eerst op het winkelpunt te gaan passen. Als ze niet bevallen, krijgt men ter plaatse het geld terug. Ook retours kunnen in de winkels worden teruggebracht. En dat is niet alleen een bijkomende service voor de klant, het werkt ook kostenbesparend voor de retailer.

 

Volgens Barbara Torfs, marketinghoofd van het familiebedrijf, was de stap naar online dan ook een flinke uitdaging, maar zonder twijfel de moeite waard. “Het vergt echt wel grote investeringen,” laat ze optekenen in De Tijd, “maar je kan in vraag stellen of die kosten op rekening van de webwinkel komen. Eigenlijk zijn dat investeringen waar het hele bedrijf baat bij heeft.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top