Showroomprivé koopt Italiaanse nummer twee

Showroomprivé koopt Italiaanse nummer twee

De Franse online shopping community Showroomprivé heeft Saldi Privati, het nummer twee van de flashverkopen in Italië, gekocht. De Fransen leggen in eerste instantie 28 miljoen euro op tafel, met een resultaatsgebonden ‘bonus’ van 10 miljoen euro in 2019.

400 afhaalpunten in 200 steden

Showroomprivé, dat tien jaar geleden werd opgericht en vorig jaar naar de beurs trok, mag zich de nieuwe eigenaar van Saldi Privati noemen. Die webshop was tot nog toe eigendom van het Milanese Banzai en draait een jaaromzet van om en bij de 45 miljoen euro. Ter vergelijking: Showroomprivé boekte vorig jaar een omzet van 443 miljoen euro, ruim een kwart meer dan het jaar voordien. Showroomprivé zal zowel de naam als het lokale team behouden.

 

Saldi Privati is het nummer twee in Italië, na het Spaanse Privalia. Die laatste is eigendom van het ook al Franse Vente-privée, de veel grotere concurrent van Showroomprivé. Vente-privée realiseerde in 2014 een groepsomzet van twee miljard euro.

 

Een van dé logistieke troeven van het Italiaanse bedrijf is zijn netwerk van meer dan 400 afhaalpunten in ongeveer 200 steden, waardoor de site levering in 48 uur kan garanderen. De overname van Saldi Privati moet eind november rond zijn en verhoogt de internationale omzet met 15 à 20%. De Fransen willen tegen 2018 een kwart van de totale omzet genereren buiten hun thuismarkt. De online shopping community, tot nog toe actief in negen landen (waaronder sinds 2011 ook België en Nederland), claimt een slordige 24 miljoen leden.