Slecht halfjaar voor Rocket Internet

Slecht halfjaar voor Rocket Internet

Slecht halfjaar voor Rocket Internet
Shutterstock

Rocket Internet, de incubatiegroep van de Duitse broertjes Samwer, heeft een halfjaar achter de rug om snel te vergeten: het groepsverlies ging vlot boven het half miljard euro als gevolg van flinke afboekingen.

Global Fashion Group is boosdoener

Het Duitse bedrijf participeert in tal van internetbedrijven (bij wie HelloFresh, Delivery Hero en Home24), maar zag het voorbije halfjaar zijn groepsverlies klimmen tot 583 miljoen euro. Daarmee doen de broertjes Samwer het een pak slechter dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen het groepsverlies nog beperkt bleef tot 33 miljoen euro.

 

Die klap is grotendeels toe te schrijven aan de forse afboeking op het belang van Rocket Internet in Global Fashion Group, die een aantal Zalando-achtige webshops in Rusland (Lamoda), Zuidoost-Azië (Zalora), Zuid-Amerika (Dafiti) en het Midden-Oosten (Namshi) overkoepelt. Eerder dit jaar had ook de Zweedse mede-aandeelhouder Kinnevik de waardering van zijn participatie in Global Fashion Group al moeten verlagen van 3 miljard naar 1 miljard.

 

“Operationeel de goede kant op”

Operationeel is Rocket Internet naar eigen zeggen wel aan de beterhand. “De ebitda-marge (bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen, nvdr.) van de kernbedrijven in de portfolio verbeterde van -32% in de eerste helft van 2015 tot -17% in de eerste helft van 2016”, klinkt het. In absolute cijfers een ‘verbetering’ met 84 miljoen euro.

 

Tegelijk groeide de omzet van die zogeheten kernmerken ‑ HelloFresh, Foodpanda, Global Fashion Group, Jumia, Home24 en Westwing ‑ met 32% tot één miljard euro. “Onze kernbedrijven zijn op de goede weg om winst te gaan maken, waarbij minstens drie van die bedrijven tegen eind 2017 winstgevend zullen zijn”, maakt topman Oliver Samwer zich sterk.

 

Op de beurs daarentegen is de koers van het aandeel nog niet echt aan de beterhand: twee jaar geleden trok Rocket Internet tegen 42,5 euro naar de beurs, tegenwoordig noteert het aandeel iets boven de 20 euro. Al werden de resultaten vanochtend wel goed ontvangen door de beleggers: die stuwden het aandeel ruim 5,5% hoger.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.