Slecht halfjaar voor Rocket Internet

Slecht halfjaar voor Rocket Internet

Slecht halfjaar voor Rocket Internet
Shutterstock

Rocket Internet, de incubatiegroep van de Duitse broertjes Samwer, heeft een halfjaar achter de rug om snel te vergeten: het groepsverlies ging vlot boven het half miljard euro als gevolg van flinke afboekingen.

Global Fashion Group is boosdoener

Het Duitse bedrijf participeert in tal van internetbedrijven (bij wie HelloFresh, Delivery Hero en Home24), maar zag het voorbije halfjaar zijn groepsverlies klimmen tot 583 miljoen euro. Daarmee doen de broertjes Samwer het een pak slechter dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen het groepsverlies nog beperkt bleef tot 33 miljoen euro.

 

Die klap is grotendeels toe te schrijven aan de forse afboeking op het belang van Rocket Internet in Global Fashion Group, die een aantal Zalando-achtige webshops in Rusland (Lamoda), Zuidoost-Azië (Zalora), Zuid-Amerika (Dafiti) en het Midden-Oosten (Namshi) overkoepelt. Eerder dit jaar had ook de Zweedse mede-aandeelhouder Kinnevik de waardering van zijn participatie in Global Fashion Group al moeten verlagen van 3 miljard naar 1 miljard.

 

“Operationeel de goede kant op”

Operationeel is Rocket Internet naar eigen zeggen wel aan de beterhand. “De ebitda-marge (bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen, nvdr.) van de kernbedrijven in de portfolio verbeterde van -32% in de eerste helft van 2015 tot -17% in de eerste helft van 2016”, klinkt het. In absolute cijfers een ‘verbetering’ met 84 miljoen euro.

 

Tegelijk groeide de omzet van die zogeheten kernmerken ‑ HelloFresh, Foodpanda, Global Fashion Group, Jumia, Home24 en Westwing ‑ met 32% tot één miljard euro. “Onze kernbedrijven zijn op de goede weg om winst te gaan maken, waarbij minstens drie van die bedrijven tegen eind 2017 winstgevend zullen zijn”, maakt topman Oliver Samwer zich sterk.

 

Op de beurs daarentegen is de koers van het aandeel nog niet echt aan de beterhand: twee jaar geleden trok Rocket Internet tegen 42,5 euro naar de beurs, tegenwoordig noteert het aandeel iets boven de 20 euro. Al werden de resultaten vanochtend wel goed ontvangen door de beleggers: die stuwden het aandeel ruim 5,5% hoger.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.