Sligro start met losse afhaalpunten

Sligro start met losse afhaalpunten

Sligro opent nog voor het einde van het jaar minimaal één punt waar consumenten online bestelde boodschappen kunnen afhalen. Daarmee moet supermarktdochter Emté een rol gaan spelen op de snelgroeiende markt voor websupermarkten in Nederland.

Binnendringen in snel groeiende markt

Op dit moment zijn Nederlandse supermarkten goed voor een online omzet van 200 miljoen euro, maar deskundigen rekenen voor de komende jaren op een verdrie- of viervoudiging van dit bedrag. Voor de ontwikkeling van de webverkoop neemt Sligro een minderheidsbelang in een gespecialiseerde start-up, maar topman Koen Slippens van Sligro wil de naam van dit bedrijf niet noemen.

 

De afhaalpunten komen los te staan van de supermarkten en groothandels van Sligro. "Het is veel logischer dat te doen op plekken waar veel mensen langsrijden", aldus Slippens, die "niet gelooft in online verkopen met een bezorgservice".

 

Stevige winstdaling door stugge markt

Sligro presenteerde donderdag de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar. De omzet over deze periode bedroeg 1,21 miljard euro, een toename van 2,1 procent. De nettowinst daalde wel met 22,6 procent naar 26 miljoen euro.

 

Slippens toonde zich niet tevreden over de ontwikkeling van de winst, maar stelde wel dat zowel de supermarkten als de groothandels van Sligro de afgelopen maanden marktaandeel hebben gewonnen. De daling van de winst wordt toegeschreven aan de verslechterde marktomstandigheden door voorzichtige consumenten.

 

Achterblijven gaat niet meer

Ahold-dochter Albert.nl opent dit najaar ook een aantal afhaalpunten. Het bedrijf breidt bovendien het aantal distributiecentra voor de websupermarkt uit naar drie. Dekamarkt kondigde eerder al aan de Dekadrive-service te gaan uitbreiden naar meer winkels. Ook de regionale keten Boni experimenteert met afhaalpunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Back to top