Sligro start met losse afhaalpunten | RetailDetail

Sligro start met losse afhaalpunten

Sligro start met losse afhaalpunten

Sligro opent nog voor het einde van het jaar minimaal één punt waar consumenten online bestelde boodschappen kunnen afhalen. Daarmee moet supermarktdochter Emté een rol gaan spelen op de snelgroeiende markt voor websupermarkten in Nederland.

Binnendringen in snel groeiende markt

Op dit moment zijn Nederlandse supermarkten goed voor een online omzet van 200 miljoen euro, maar deskundigen rekenen voor de komende jaren op een verdrie- of viervoudiging van dit bedrag. Voor de ontwikkeling van de webverkoop neemt Sligro een minderheidsbelang in een gespecialiseerde start-up, maar topman Koen Slippens van Sligro wil de naam van dit bedrijf niet noemen.

 

De afhaalpunten komen los te staan van de supermarkten en groothandels van Sligro. "Het is veel logischer dat te doen op plekken waar veel mensen langsrijden", aldus Slippens, die "niet gelooft in online verkopen met een bezorgservice".

 

Stevige winstdaling door stugge markt

Sligro presenteerde donderdag de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar. De omzet over deze periode bedroeg 1,21 miljard euro, een toename van 2,1 procent. De nettowinst daalde wel met 22,6 procent naar 26 miljoen euro.

 

Slippens toonde zich niet tevreden over de ontwikkeling van de winst, maar stelde wel dat zowel de supermarkten als de groothandels van Sligro de afgelopen maanden marktaandeel hebben gewonnen. De daling van de winst wordt toegeschreven aan de verslechterde marktomstandigheden door voorzichtige consumenten.

 

Achterblijven gaat niet meer

Ahold-dochter Albert.nl opent dit najaar ook een aantal afhaalpunten. Het bedrijf breidt bovendien het aantal distributiecentra voor de websupermarkt uit naar drie. Dekamarkt kondigde eerder al aan de Dekadrive-service te gaan uitbreiden naar meer winkels. Ook de regionale keten Boni experimenteert met afhaalpunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top