Sligro start met losse afhaalpunten

Sligro start met losse afhaalpunten

Sligro opent nog voor het einde van het jaar minimaal één punt waar consumenten online bestelde boodschappen kunnen afhalen. Daarmee moet supermarktdochter Emté een rol gaan spelen op de snelgroeiende markt voor websupermarkten in Nederland.

Binnendringen in snel groeiende markt

Op dit moment zijn Nederlandse supermarkten goed voor een online omzet van 200 miljoen euro, maar deskundigen rekenen voor de komende jaren op een verdrie- of viervoudiging van dit bedrag. Voor de ontwikkeling van de webverkoop neemt Sligro een minderheidsbelang in een gespecialiseerde start-up, maar topman Koen Slippens van Sligro wil de naam van dit bedrijf niet noemen.

 

De afhaalpunten komen los te staan van de supermarkten en groothandels van Sligro. "Het is veel logischer dat te doen op plekken waar veel mensen langsrijden", aldus Slippens, die "niet gelooft in online verkopen met een bezorgservice".

 

Stevige winstdaling door stugge markt

Sligro presenteerde donderdag de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar. De omzet over deze periode bedroeg 1,21 miljard euro, een toename van 2,1 procent. De nettowinst daalde wel met 22,6 procent naar 26 miljoen euro.

 

Slippens toonde zich niet tevreden over de ontwikkeling van de winst, maar stelde wel dat zowel de supermarkten als de groothandels van Sligro de afgelopen maanden marktaandeel hebben gewonnen. De daling van de winst wordt toegeschreven aan de verslechterde marktomstandigheden door voorzichtige consumenten.

 

Achterblijven gaat niet meer

Ahold-dochter Albert.nl opent dit najaar ook een aantal afhaalpunten. Het bedrijf breidt bovendien het aantal distributiecentra voor de websupermarkt uit naar drie. Dekamarkt kondigde eerder al aan de Dekadrive-service te gaan uitbreiden naar meer winkels. Ook de regionale keten Boni experimenteert met afhaalpunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top