Smartphone is pc nu ook écht voorbij | RetailDetail

Smartphone is pc nu ook écht voorbij

Smartphone is pc nu ook écht voorbij

Voor het eerst hebben meer Nederlanders een smartphone dan een computer. Dat heeft ook grote gevolgen voor retailers, voor wie een goede mobiele site nu van levensbelang wordt.

Meer dan twee op drie heeft smartphone

Het aantal Nederlanders dat een smartphone heeft, is dit jaar gestegen van 7 miljoen naar 8,5 miljoen. Daarmee overtreffen ze de 8,3 miljoen bezitters van een pc of een desktop. Van alle Nederlanders gebruikt nu 67% een smartphone en 65% een computer. Een jaar geleden bedroeg die verhouding nog 58% versus 67%.

 

Volgens marktonderzoeker GfK gebruikt een op de vijf van de Nederlandse smartphonebezitters zijn toestel trouwens voornamelijk om te surfen en te mailen, en dus niet om te bellen. Ook sociale media blijven populair: zo spenderen Nederlanders nu gemiddeld 24 uur per week (meer dan drie uur per dag!) aan die netwerken, tegenover 20 uur vorig jaar.

 

Facebook bijft hierbij het belangrijkste medium, met 9 miljoen Nederlandse gebruikers. Het gebruik van dit kanaal groeit nog altijd aan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Twitter: daar daalde het aantal bezoekjes per week van 22 naar 13. Het aantal berichten op deze site daalde het voorbije jaar dan ook van 8 naar 3,5 per week.

 

Belang voor retailers is/wordt immens

Een IBM-studie leerde eerder al dat ook in de VS smartphones en tablets steeds belangrijker werden voor de elektronische handel: in maart stonden mobiele toestellen reeds voor 17,7% van de online bestellingen, een jaar eerder was dit nog maar 11%. Bovendien blijft de trend stijgend: van alle bezoekers aan een webshop gebruikte in in april 2012 nog 15,9% een mobiel toestel, een jaar later was dat al gestegen naar 25%.

 

Omdat de enorme stijging van het aantal smartphones ook immense gevolgen heeft voor handelaars, houdt RetailDetail op 6 februari een eerste eigen Omnichannelcongres in het fonkelnieuwe RetailHouse in Antwerpen. Zowel de 'back-office', de 'front-office' als thema's als logistiek, big data, betalingen en winkelbeleving zullen door experts praktisch en duidelijk belicht worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.