Sociaal akkoord rond nachtwerk blijft maat voor niets | RetailDetail

Sociaal akkoord rond nachtwerk blijft maat voor niets

Sociaal akkoord rond nachtwerk blijft maat voor niets

Precies een half jaar nadat de sociale partners een akkoord sloten over nachtarbeid in de e-commerce, is daar op het terrein nog niets van te zien. Dat zegt Montea, één van de grootste logistieke vastgoedinvesteerders in ons land.

 

Nachtwerk blijft struikelblok

Vorig jaar sloten werkgevers en werknemers een kader-CAO, die nachtwerk in de e-commerce mogelijk moest maken, naar het voorbeeld van landen zoals Nederland. Geen moment te vroeg, want ook de Belgische consument wil vandaag tot 23.59 uur kunnen bestellen en toch morgen zijn levering al ontvangen. Voorwaarde was wel dat er op bedrijfsniveau ook akkoorden werden gesloten, zo klonk het een half jaar geleden.

 

“Het akkoord dat de sociale partners eind vorig jaar sloten, onder impuls van de federale regering, was dan ook een stap in de goede richting”, zegt Jo De Wolf, CEO van Montea. “Tot vandaag stellen we echter vast dat de voorbije zes maanden geen enkel bedrijf erin geslaagd is hierover een akkoord te sluiten. De kader-CAO heeft voorlopig dus nog geen concrete resultaten opgeleverd, terwijl de tijd dringt in een markt die razendsnel evolueert.”

 

Eerder becijferde Montea dat de opmars van e-commerce over de volgende vijf jaar meer dan 50.000 jobs in de Belgische retailsector bedreigt. Die zouden echter deels gerecupereerd kunnen worden door de verdere ontwikkeling van e-commerce.

 

“Alleen stellen we vandaag vast dat het nog altijd Nederland is dat – intussen al jarenlang – e-commercespelers aantrekt zoals Primark, Action, Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Meer nog: ze poten hun distributiecentra vlak over de Belgische grens neer om vervolgens van daaruit de Belgische markt te bedienen. In de afgelopen jaren gingen zo al meer dan 9.000 Belgische jobs verloren”, betreurt Montea.

 

“Regering moet optreden”

De vastgoedinvesteerder roept de federale regering dan ook op om “dringend zelf de voorwaarden vast te leggen waarbinnen nachtarbeid in de distributie en de logistiek mogelijk wordt”, in plaats van die verantwoordelijkheid op bedrijfsniveau te leggen.

 

De timing voor de oproep is niet toevallig. Zo lopen er momenteel verkennende gesprekken met de sociale partners van twee grote bedrijven die plannen hebben voor een logistiek distributiecentrum in ons land, zo klinkt het bij Montea.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.