Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend | RetailDetail

Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend

Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend

De verschillende bedrijven van het Duitse investeringsfonds Rocket Internet hebben in 2015 allemaal verlies geleden. Toch stelt topman Oliver Samwer dat de startups van de groep allemaal op schema liggen.

Kantelpunt bereikt

Rocket Internet heeft in 2015 een verlies gemaakt van net geen 200 miljoen euro, ten gevolge van de slechte prestaties van de startups waar het in heeft geïnvesteerd. Een jaar eerder had het Duitse bedrijf nog een winst van 429 miljoen euro gerealiseerd. Oliver Samwer moet dan ook toegeven dat het de verschillende startups waarin wordt geïnvesteerd nog niet gelukt is om winst te maken. Hij verwacht wel dat een kantelpunt bereikt is en dat er dit jaar betere resultaten mogen verwacht worden.

 

Samwer noemt het verlies dan ook een noodzakelijk kwaad. “Het is simpelweg een voorwaarde in de internetbranche, dat je in eerste instantie een kritische massa bereikt”, aldus Oliver Samwer. “Zouden er geen concurrenten zijn, dan zou alles anders zijn. Maar in onze wereld moet je eerst een bepaalde massa bereiken, voordat je de kosten kan stabiliseren.”

 

Het doel blijft dan ook om in 2017 drie ondernemingen van Rocket Internet uit de rode cijfers te krijgen. Rocket Internet zit achter bedrijven als HelloFresh, Lazada, Home24 en is mee verantwoordelijk voor de oprichting van Zalando.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.