Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend | RetailDetail

Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend

Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend

De verschillende bedrijven van het Duitse investeringsfonds Rocket Internet hebben in 2015 allemaal verlies geleden. Toch stelt topman Oliver Samwer dat de startups van de groep allemaal op schema liggen.

Kantelpunt bereikt

Rocket Internet heeft in 2015 een verlies gemaakt van net geen 200 miljoen euro, ten gevolge van de slechte prestaties van de startups waar het in heeft geïnvesteerd. Een jaar eerder had het Duitse bedrijf nog een winst van 429 miljoen euro gerealiseerd. Oliver Samwer moet dan ook toegeven dat het de verschillende startups waarin wordt geïnvesteerd nog niet gelukt is om winst te maken. Hij verwacht wel dat een kantelpunt bereikt is en dat er dit jaar betere resultaten mogen verwacht worden.

 

Samwer noemt het verlies dan ook een noodzakelijk kwaad. “Het is simpelweg een voorwaarde in de internetbranche, dat je in eerste instantie een kritische massa bereikt”, aldus Oliver Samwer. “Zouden er geen concurrenten zijn, dan zou alles anders zijn. Maar in onze wereld moet je eerst een bepaalde massa bereiken, voordat je de kosten kan stabiliseren.”

 

Het doel blijft dan ook om in 2017 drie ondernemingen van Rocket Internet uit de rode cijfers te krijgen. Rocket Internet zit achter bedrijven als HelloFresh, Lazada, Home24 en is mee verantwoordelijk voor de oprichting van Zalando.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.