Stedelingen kopen meer online dan plattelanders

Stedelingen kopen meer online dan plattelanders

Stedelingen kopen meer online dan plattelandsbewoners, hoewel die laatsten veel verder van de winkels wonen. Het profiel van de klanten is belangrijker dan de plaats waar ze wonen, leidt de Nederlandse Rabobank af uit een onderzoek bij 7,6 miljoen particuliere klanten.

Vooral alleenstaande jongeren

Vooral jongeren – en binnen deze categorie de alleenstaanden – doen vaker een aankoop via het internet. Die is sterker vertegenwoordigd in stedelijke dan in landelijke gebieden. In de Randstad wordt dan ook meer online besteld dan in meer landelijke provincies als Groningen, Drenthe en Overijssel. Ook binnen de provincies ligt het aantal online aankopen hoger in de steden dan in de landelijke gemeenten.

 

In gemeenten met meer dan 15% alleenstaanden van 25 tot 44 jaar stijgt het aandeel van de Ideal-betalingen tot bijna 2,5% van de totale bestedingen. Bij minder dan 5% jonge alleenstaanden komt dit aandeel maar op 1,5% uit. De Waddeneilanden vormen hier echter wel een belangrijke uitzondering op: daar wordt toch meer online besteld dan wat uit voorgaande analyse als norm naar voor komt. Wellicht speelt hier de afstand – en de verplichte ferry – wel mee.

 

Toch spenderen we evenveel per keer

Een verschil in aankoopbedrag per transactie tussen steden en dorpen is er evenwel niet: de betere prestatie van online in de steden komt alleen voort uit een hoger aantal transacties. Stedelijke gebieden komen gemiddeld aan zes transacties per persoon, landelijke gebieden aan vier.

 

Gevestigde winkeliers doen er dan ook goed aan hun strategie te herbekijken, zegt Rabobank. Wie zich tot jongere consumenten richt, laat het web best niet links liggen, ongeacht waar de fysieke winkel is gelokaliseerd.

Tags: