Stedelingen kopen meer online dan plattelanders | RetailDetail

Stedelingen kopen meer online dan plattelanders

Stedelingen kopen meer online dan plattelanders

Stedelingen kopen meer online dan plattelandsbewoners, hoewel die laatsten veel verder van de winkels wonen. Het profiel van de klanten is belangrijker dan de plaats waar ze wonen, leidt de Nederlandse Rabobank af uit een onderzoek bij 7,6 miljoen particuliere klanten.

Vooral alleenstaande jongeren

Vooral jongeren – en binnen deze categorie de alleenstaanden – doen vaker een aankoop via het internet. Die is sterker vertegenwoordigd in stedelijke dan in landelijke gebieden. In de Randstad wordt dan ook meer online besteld dan in meer landelijke provincies als Groningen, Drenthe en Overijssel. Ook binnen de provincies ligt het aantal online aankopen hoger in de steden dan in de landelijke gemeenten.

 

In gemeenten met meer dan 15% alleenstaanden van 25 tot 44 jaar stijgt het aandeel van de Ideal-betalingen tot bijna 2,5% van de totale bestedingen. Bij minder dan 5% jonge alleenstaanden komt dit aandeel maar op 1,5% uit. De Waddeneilanden vormen hier echter wel een belangrijke uitzondering op: daar wordt toch meer online besteld dan wat uit voorgaande analyse als norm naar voor komt. Wellicht speelt hier de afstand – en de verplichte ferry – wel mee.

 

Toch spenderen we evenveel per keer

Een verschil in aankoopbedrag per transactie tussen steden en dorpen is er evenwel niet: de betere prestatie van online in de steden komt alleen voort uit een hoger aantal transacties. Stedelijke gebieden komen gemiddeld aan zes transacties per persoon, landelijke gebieden aan vier.

 

Gevestigde winkeliers doen er dan ook goed aan hun strategie te herbekijken, zegt Rabobank. Wie zich tot jongere consumenten richt, laat het web best niet links liggen, ongeacht waar de fysieke winkel is gelokaliseerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.