Stedelingen kopen meer online dan plattelanders

Stedelingen kopen meer online dan plattelanders

Stedelingen kopen meer online dan plattelandsbewoners, hoewel die laatsten veel verder van de winkels wonen. Het profiel van de klanten is belangrijker dan de plaats waar ze wonen, leidt de Nederlandse Rabobank af uit een onderzoek bij 7,6 miljoen particuliere klanten.

Vooral alleenstaande jongeren

Vooral jongeren – en binnen deze categorie de alleenstaanden – doen vaker een aankoop via het internet. Die is sterker vertegenwoordigd in stedelijke dan in landelijke gebieden. In de Randstad wordt dan ook meer online besteld dan in meer landelijke provincies als Groningen, Drenthe en Overijssel. Ook binnen de provincies ligt het aantal online aankopen hoger in de steden dan in de landelijke gemeenten.

 

In gemeenten met meer dan 15% alleenstaanden van 25 tot 44 jaar stijgt het aandeel van de Ideal-betalingen tot bijna 2,5% van de totale bestedingen. Bij minder dan 5% jonge alleenstaanden komt dit aandeel maar op 1,5% uit. De Waddeneilanden vormen hier echter wel een belangrijke uitzondering op: daar wordt toch meer online besteld dan wat uit voorgaande analyse als norm naar voor komt. Wellicht speelt hier de afstand – en de verplichte ferry – wel mee.

 

Toch spenderen we evenveel per keer

Een verschil in aankoopbedrag per transactie tussen steden en dorpen is er evenwel niet: de betere prestatie van online in de steden komt alleen voort uit een hoger aantal transacties. Stedelijke gebieden komen gemiddeld aan zes transacties per persoon, landelijke gebieden aan vier.

 

Gevestigde winkeliers doen er dan ook goed aan hun strategie te herbekijken, zegt Rabobank. Wie zich tot jongere consumenten richt, laat het web best niet links liggen, ongeacht waar de fysieke winkel is gelokaliseerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top