Stedelingen kopen meer online dan plattelanders

Stedelingen kopen meer online dan plattelanders

Stedelingen kopen meer online dan plattelandsbewoners, hoewel die laatsten veel verder van de winkels wonen. Het profiel van de klanten is belangrijker dan de plaats waar ze wonen, leidt de Nederlandse Rabobank af uit een onderzoek bij 7,6 miljoen particuliere klanten.

Vooral alleenstaande jongeren

Vooral jongeren – en binnen deze categorie de alleenstaanden – doen vaker een aankoop via het internet. Die is sterker vertegenwoordigd in stedelijke dan in landelijke gebieden. In de Randstad wordt dan ook meer online besteld dan in meer landelijke provincies als Groningen, Drenthe en Overijssel. Ook binnen de provincies ligt het aantal online aankopen hoger in de steden dan in de landelijke gemeenten.

 

In gemeenten met meer dan 15% alleenstaanden van 25 tot 44 jaar stijgt het aandeel van de Ideal-betalingen tot bijna 2,5% van de totale bestedingen. Bij minder dan 5% jonge alleenstaanden komt dit aandeel maar op 1,5% uit. De Waddeneilanden vormen hier echter wel een belangrijke uitzondering op: daar wordt toch meer online besteld dan wat uit voorgaande analyse als norm naar voor komt. Wellicht speelt hier de afstand – en de verplichte ferry – wel mee.

 

Toch spenderen we evenveel per keer

Een verschil in aankoopbedrag per transactie tussen steden en dorpen is er evenwel niet: de betere prestatie van online in de steden komt alleen voort uit een hoger aantal transacties. Stedelijke gebieden komen gemiddeld aan zes transacties per persoon, landelijke gebieden aan vier.

 

Gevestigde winkeliers doen er dan ook goed aan hun strategie te herbekijken, zegt Rabobank. Wie zich tot jongere consumenten richt, laat het web best niet links liggen, ongeacht waar de fysieke winkel is gelokaliseerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Back to top