'Steeds meer pakjes te laat voor Sinterklaas en Kerstmis'

'Steeds meer pakjes te laat voor Sinterklaas en Kerstmis'

Het percentage bestellingen bij webwinkels dat rond Sinterklaas en Kerstmis niet tijdig is bezorgd, is dit jaar bijna verdubbeld. Ongeveer 6,4 procent van de bestellingen voor Sinterklaas kwamen te laat aan voor pakjesavond, terwijl 7,1 procent van de bestellingen niet op tijd onder de kerstboom lagen.

Vertragingen schaden omzet webwinkels

In 2011 lagen die percentages nog fors lager bij zowel Sinterklaas (3,8%) als Kerstmis (5,1%). In totaal ging het dit jaar om ongeveer een half miljoen te laat bezorgde pakjes, tegen iets minder dan driehonderdduizend vorig jaar. "Webwinkels hebben blijkbaar moeite om de bezorgdiensten goed aan te laten sluiten op de explosieve vraagstijging van de decembermaand", stelt Q&A Research & Consultancy in een toelichting.

 

Opvallend is dat het aantal online bestellingen voor de feestdagen in 2012 op hetzelfde niveau lag als in 2011. Q&A: "Met de nog altijd groeiende internetmarkt kan geconcludeerd worden dat webwinkels omzet mislopen als blijkt dat ze niet in staat zijn op tijd te leveren." In Nederland zijn verschillende logistieke ondernemingen actief die pakjes van webwinkels bezorgen. In december krijgen zij aanzienlijk meer werk dan in normale maanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top