'Steeds meer pakjes te laat voor Sinterklaas en Kerstmis' | RetailDetail

'Steeds meer pakjes te laat voor Sinterklaas en Kerstmis'

'Steeds meer pakjes te laat voor Sinterklaas en Kerstmis'

Het percentage bestellingen bij webwinkels dat rond Sinterklaas en Kerstmis niet tijdig is bezorgd, is dit jaar bijna verdubbeld. Ongeveer 6,4 procent van de bestellingen voor Sinterklaas kwamen te laat aan voor pakjesavond, terwijl 7,1 procent van de bestellingen niet op tijd onder de kerstboom lagen.

Vertragingen schaden omzet webwinkels

In 2011 lagen die percentages nog fors lager bij zowel Sinterklaas (3,8%) als Kerstmis (5,1%). In totaal ging het dit jaar om ongeveer een half miljoen te laat bezorgde pakjes, tegen iets minder dan driehonderdduizend vorig jaar. "Webwinkels hebben blijkbaar moeite om de bezorgdiensten goed aan te laten sluiten op de explosieve vraagstijging van de decembermaand", stelt Q&A Research & Consultancy in een toelichting.

 

Opvallend is dat het aantal online bestellingen voor de feestdagen in 2012 op hetzelfde niveau lag als in 2011. Q&A: "Met de nog altijd groeiende internetmarkt kan geconcludeerd worden dat webwinkels omzet mislopen als blijkt dat ze niet in staat zijn op tijd te leveren." In Nederland zijn verschillende logistieke ondernemingen actief die pakjes van webwinkels bezorgen. In december krijgen zij aanzienlijk meer werk dan in normale maanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.