'Steeds meer pakjes te laat voor Sinterklaas en Kerstmis'

'Steeds meer pakjes te laat voor Sinterklaas en Kerstmis'

Het percentage bestellingen bij webwinkels dat rond Sinterklaas en Kerstmis niet tijdig is bezorgd, is dit jaar bijna verdubbeld. Ongeveer 6,4 procent van de bestellingen voor Sinterklaas kwamen te laat aan voor pakjesavond, terwijl 7,1 procent van de bestellingen niet op tijd onder de kerstboom lagen.

Vertragingen schaden omzet webwinkels

In 2011 lagen die percentages nog fors lager bij zowel Sinterklaas (3,8%) als Kerstmis (5,1%). In totaal ging het dit jaar om ongeveer een half miljoen te laat bezorgde pakjes, tegen iets minder dan driehonderdduizend vorig jaar. "Webwinkels hebben blijkbaar moeite om de bezorgdiensten goed aan te laten sluiten op de explosieve vraagstijging van de decembermaand", stelt Q&A Research & Consultancy in een toelichting.

 

Opvallend is dat het aantal online bestellingen voor de feestdagen in 2012 op hetzelfde niveau lag als in 2011. Q&A: "Met de nog altijd groeiende internetmarkt kan geconcludeerd worden dat webwinkels omzet mislopen als blijkt dat ze niet in staat zijn op tijd te leveren." In Nederland zijn verschillende logistieke ondernemingen actief die pakjes van webwinkels bezorgen. In december krijgen zij aanzienlijk meer werk dan in normale maanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top