Stenen winkel blijft populair bij jongeren | RetailDetail

Stenen winkel blijft populair bij jongeren

Stenen winkel blijft populair bij jongeren

Nederlandse stenen winkels hoeven nog lang niet te vrezen dat ze overbodig worden: de groep jongeren die is geboren tussen 1980 en 2000, de zogenoemde millennials, bezoekt nog steeds graag een fysieke winkel en denkt dit de komende jaren te blijven doen.

'Touch & feel' meest belangrijk

Van de ondervraagde jongeren zegt 32 procent liever online te kopen dan in de winkel. Deze groep is echter nog altijd kleiner dan de groep die de voorkeur geeft aan fysieke winkels (47%). Wel verwacht dezelfde groep nog een groter deel van zijn aankopen online te gaan doen de komende jaren: over vijf jaar denkt nog 41 procent de voorkeur te geven aan de winkelstraat.

 

Bij de jongeren draait alles in eerste instantie om 'Touch & Feel', daarnaast zijn een uitgebreid assortiment en ruime openingstijden van het grootste belang. Opvallend is dat bij de groep consumenten geboren tussen 1965 en 1980, generatie X, slechts 37 procent een voorkeur heeft voor fysiek winkelen. De babyboomers, geboren tussen het einde van de Tweede Wereldoorlog en 1965, heeft nog de grootste voorkeur voor een gewone winkel (53%).

 

Dat alles moet blijken uit een onderzoek dat Q&A Research & Consultancy bij 1250 respondenten heeft uitgevoerd in opdracht van Retail Event Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.