Sterk eindejaar bij Belgische webwinkels | RetailDetail

Sterk eindejaar bij Belgische webwinkels

Sterk eindejaar bij Belgische webwinkels

De Belgische webwinkels hebben in de laatste vijf weken van het jaar een omzet gehaald van 2,2 miljard euro. Dat is bijna een kwart van de totale jaaromzet.

Meer tweedehandsverkoop

Met 2,2 miljard euro haalden webshops maar liefst 24,3% van hun totale jaaromzet in de periode van 11 november tot en met 31 december. Dat is een fikse stijging ten opzichte van vorig jaar, toen er maar 14% van de omzet werd gehaald in die periode. De meest verkochte producten tijdens die periode waren schoonheidsproducten (35,2%), eten en drinken (30,4%) en kleding en accessoires (24,5%), blijkt uit cijfers die BeCommerce verzamelde bij meer dan 720 webshops.

 

Tijdens de huidige wintersolden verwachten de Belgische online verkoper om 10,7% van hun jaaromzet te halen, ook dat is fors meer dan een jaar geleden. Niet enkel de solden hebben daarbij hun impact, maar ook de verkoop van ongewenste kerstcadeautjes op tweedehandssites. Meer en meer Belgen verkopen immers hun ongewenste cadeautjes via die weg. In de eerste week van 2017 verkochten tweedehandssites al 20% meer spullen dan in dezelfde periode vorig jaar.

 

“De solden en het feit dat 33% van de Belgen niet tevreden is met zijn of haar kerstcadeau betekent een globale boost voor de e-commerce in de maand januari, aldus Patricia Ceyssens, voorzitster van BeCommerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.