Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

Test-Aankoop heeft groepskortingwebsite Groupon in gebreke gesteld in het dossier ‘Luierbox. De consumentenorganisatie eist voor elke gedupeerde consument de terugbetaling van de initiële som die aan Luierbox.be werd betaald voor de levering van luiers.

Honderden klachten

Alles draait om de jaarabonnementen van de website Luierbox.be, die tegen korting konden worden aangekocht op Groupon. Test-Aankoop en de Economische Inspectie ontvingen echter honderden klachten over nooit geleverde pampers.

 

“Aanvankelijk kwam het malafide bedrijf met smoesjes op de proppen waarom de leveringen niet doorgingen maar na verloop van tijd was de firma gewoon onbereikbaar”, aldus Test-Aankoop. “Het ging zelfs zo ver dat de FOD Economie een klacht indiende bij het parket tegen de zaakvoerder. Uiteindelijk werd de man onder aanhoudingsbevel geplaatst voor oplichting.” Dat gebeurde al in februari.

 

Groupon: tussenpersoon of verkoper?

Omdat het “weinig waarschijnlijk is dat bij de frauduleuze onderneming en haar zaakvoerder nog afdoende middelen zullen worden gevonden om de talrijke gedupeerden te vergoeden”, klopte Test-Aankoop bij Groupon aan.

 

In zijn algemene voorwaarden omschrijft Groupon zichzelf als tussenpersoon en daarom was het enkel bereid om een waardebon te verstrekken aan de gedupeerden. Maar Test-Aankoop gaat daar niet mee akkoord: “Groupon verschuilt zich achter die rol om zijn aansprakelijkheid uit te sluiten. In werkelijkheid is Groupon duidelijk de verkoper van de diensten en goederen die het op zijn website aanbiedt.”

 

Groupon krijgt nu 15 dagen om met een positief antwoord op de proppen te komen. Indien dit niet gebeurt, brengt Test-Aankoop de zaak voor de rechter.