Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

Test-Aankoop heeft groepskortingwebsite Groupon in gebreke gesteld in het dossier ‘Luierbox. De consumentenorganisatie eist voor elke gedupeerde consument de terugbetaling van de initiële som die aan Luierbox.be werd betaald voor de levering van luiers.

Honderden klachten

Alles draait om de jaarabonnementen van de website Luierbox.be, die tegen korting konden worden aangekocht op Groupon. Test-Aankoop en de Economische Inspectie ontvingen echter honderden klachten over nooit geleverde pampers.

 

“Aanvankelijk kwam het malafide bedrijf met smoesjes op de proppen waarom de leveringen niet doorgingen maar na verloop van tijd was de firma gewoon onbereikbaar”, aldus Test-Aankoop. “Het ging zelfs zo ver dat de FOD Economie een klacht indiende bij het parket tegen de zaakvoerder. Uiteindelijk werd de man onder aanhoudingsbevel geplaatst voor oplichting.” Dat gebeurde al in februari.

 

Groupon: tussenpersoon of verkoper?

Omdat het “weinig waarschijnlijk is dat bij de frauduleuze onderneming en haar zaakvoerder nog afdoende middelen zullen worden gevonden om de talrijke gedupeerden te vergoeden”, klopte Test-Aankoop bij Groupon aan.

 

In zijn algemene voorwaarden omschrijft Groupon zichzelf als tussenpersoon en daarom was het enkel bereid om een waardebon te verstrekken aan de gedupeerden. Maar Test-Aankoop gaat daar niet mee akkoord: “Groupon verschuilt zich achter die rol om zijn aansprakelijkheid uit te sluiten. In werkelijkheid is Groupon duidelijk de verkoper van de diensten en goederen die het op zijn website aanbiedt.”

 

Groupon krijgt nu 15 dagen om met een positief antwoord op de proppen te komen. Indien dit niet gebeurt, brengt Test-Aankoop de zaak voor de rechter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.