Thuislevering zorgt jaarlijks voor miljoenen aan milieuschade | RetailDetail

Thuislevering zorgt jaarlijks voor miljoenen aan milieuschade

Thuislevering zorgt jaarlijks voor miljoenen aan milieuschade

Online aankopen en het thuis leveren van pakjes zorgen jaarlijks voor miljoenen euro schade aan het milieu. Daarnaast zou de consument zich te weinig bewust zijn van de impact van online aankopen.

Consumenten informeren

Omdat consumenten geen inzicht hebben in de problematiek, maken ze ook geen bewuste keuze bij hun leveringsmethode. Retailers gaan er immers van uit dat de consument zijn bestelling steeds zo snel mogelijk wil. Leveringen binnen het uur zullen daarom blijven toenemen, terwijl de efficiëntie van de bezorging daarmee afneemt. Dat stelt een onderzoek van Thuiswinkel.org en consultancybureau EY.


Het onderzoek kijkt naar de uitstoot in de 'last mile' van verschillende bezorgopties. Daaruit vloeit de conclusie dat conventioneel winkelen weliswaar een grotere milieu-impact heeft dan online winkelen, maar dat de totale kost voor het milieu jaarlijks toch nog zou neerkomen op een bedrag tussen 6,3 miljoen euro en 8,6 miljoen euro.


Online retailers kunnen in de toekomst hun milieu-impact verlagen door met duurzame opties op de proppen te komen, zoals elektrisch vervoer, en door klanten meer te informeren en meer keuzes te geven. In 2014 werden er naar schatting 190 miljoen pakketten aan huis geleverd. Tegen de huidige groei zullen dat er in 2020 280 miljoen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.