Trage start van het jaar voor webwinkels

Trage start van het jaar voor webwinkels

Nederlandse webwinkels hebben te maken met een erg trage start van het nieuwe jaar. De groei van de verkopen bereikt een historisch laagtepunt met een toename met maar 3,1 procent in januari.

Vorig jaar nog +10%

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg de omzetgroei van webwinkels vorig jaar nog ruim 10 procent. Daarmee lijkt het erop dat er een mogelijk een einde komt aan jaren van enorme omzetgroei voor e-commerce in Nederland, al zal de komende maanden moeten blijken of de ontwikkelingen in januari ook structureel zijn. E-commerce is ook niet meer het snelst groeiende segment in de detailhandel, dat is nu voedings- en genotsmiddelen met een toename van de verkopen met 5,6 procent.

 

Over heel 2012 groeide de e-commerceomzet nog met 9,1 procent. Ook toen waren er maanden met een beperkte groei. In maart, april en september namen de verkopen met percentages tussen de 4 en 5 procent toe. CBS is één van de instanties in Nederland die de omzetontwikkelingen van webwinkeliers meet. Het is afwachten of uit andere onderzoeken een soortgelijke ontwikkeling naar voren komt. Januari is in Nederland een bijzondere maand, omdat veel consumenten na de drukke en dure feestdagen de hand op de knip houden.

Tags: