Trump richt pijlen op Amazon | RetailDetail

Trump richt pijlen op Amazon

Trump richt pijlen op Amazon
Shutterstock

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

 

'Delivery boy'

Trump heeft in een reeks tweets aangegeven dat Amazon profiteert van een aantal voordelen bij U.S. Postal Service, waardoor de Amerikaanse post flink verlies maakt op de samenwerking met de webshop. Volgens Trump gebruikt Amazon de post als persoonlijke ‘delivery boy’.

 

Daarnaast wijst Trump erop dat Amazon ook flink wat belastingvoordelen krijgt, terwijl andere retailers, die wel al hun belastingen moeten betalen, de deuren moeten sluiten. De president spreekt daarbij over oneerlijke concurrentie.

 

The Washington Post

Een andere doorn in het oog van Trump, is het feit dat Jeff Bezos, CEO van Amazon, ook eigenaar is van The Washington Post. Dat is een van de kranten die vaak door de Amerikaanse president onder vuur worden genomen als 'fake news'. Bezos zegt dan wel zich niet te mengen met de inhoud van de krant, toch is dat niet voldoende voor Trump.

 

Voorlopig zijn er nog geen maatregelen aangekondigd, maar de tweets van Trump hebben er op maandag wel voor gezorgd dat het aandeel van Amazon meteen een tik kreeg van 5 procent.

 

Een aantal bronnen binnen het Witte Huis hebben aan het Amerikaanse Vanity Fair verteld dat Trump wil dat Amazon hogere verzendingskosten betaalt bij de U.S. Postal Service. Daarnaast wordt mogelijk het contract van Amazon met het Pentagon, waarbij Amazon verschillende clouddiensten ter waarde van enkele miljarden dollars zal voorzien, opgezegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.