Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Modelandschap verduurzamen

Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013 verkocht The Next Closet naar eigen zeggen al meer dan 30.000 stuks. Vorig jaar waren er dat vier keer zoveel als het jaar voordien.

 

Omzetcijfers geeft mede-oprichter Lieke Pijpers niet, al bevestigt ze wel dat het bedrijf nog niet winstgevend is. “Dat is ook niet per se ons doel”, zo  klinkt het. “We willen vooral ons bereik vergroten om duurzame impact te creëren. We willen mensen inspireren om items een nieuw leven te geven. Als we dit jaar weer vier keer zoveel items verkopen, komt winstgevendheid erg dichtbij. Uiteindelijk moet je als gezonde business je eigen broek kunnen ophouden.” Het bedrijf genereert inkomsten via een commissie van 20% op de prijs van de verkochte kledingstukken.

 

The Next Closet haalde in 2016 al eens één miljoen euro vers kapitaal op en doet dat dit jaar opnieuw. Geld dat nodig is om het bedrijf, dat intussen 15 voltijdse equivalenten telt, operationeel te houden en dat tegelijk moet dienen om de stap naar België te financieren.

 

Al 20% uit België

Net vandaag lanceert The Next Closet de Vlaamse variant van zijn online marktplaats: “We willen het modelandschap in de Benelux verduurzamen. Via Vlaanderen kregen we al 20% van ons organisch bereik en we zien hier dan ook veel kansen”, zegt Lieke Pijpers.

 

“Ook blijken er in België meer verkopers dan kopers te zijn, waardoor het marktplaatsaanbod algemeen aantrekkelijker zal worden”, voegt haar collega Thalita van Ogtrop eraan toe. Ze wijst er ook op dat Belgische consumenten meer uitgeven aan mode dan Nederlanders.

 

Voorlopig opent het platform geen eigen kantoor in België. “Wel werken we met Belgische krachten. Ook is een van onze investeerders, Wayne Parker Kent, actief in Vlaanderen. We mogen mensen in hun kantoor in Antwerpen laten werken”, aldus nog Lieke Pijpers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn plant grootste winkel in Deurne

07/08/2018

Er komt geen einde aan de expansiedrang van Albert Heijn in België. In het Antwerpse district Deurne bouwt de retailer momenteel de voorlopig grootste vestiging in ons land, maar buurtbewoners vrezen voor overlast.

Eggo flirt met 50 winkels in België, start in Nederland

03/08/2018

Keukenwinkelketen èggo blijft groeien: na Luxemburg en Spanje luidt de eerste Nederlandse pilootwinkel in Breda het begin van een nieuw expansiehoofdstuk in. In België zijn er ondertussen bijna vijftig winkels.

Albert Heijn keert terug naar Lokeren

03/08/2018

Minder dan twee jaar na de gedwongen verkoop van het filiaal in Lokeren keert Albert Heijn al terug naar de Oost-Vlaamse stad. Binnen enkele maanden opent er een gloednieuwe franchisewinkel.

Coolblue is er voortaan ook in het Engels

25/07/2018

Elektronicaretailer Coolblue lanceert zijn website en app nu ook in het Engels. Het zegt daarmee Engelstalige klanten in de Benelux beter te willen bedienen. Van een stap richting buitenland is (nog) geen sprake, klinkt het.

Groeipijnen bij Picnic: websuper kan vraag niet bijhouden

24/07/2018

“Er zit een menselijke grens aan de groei”, zegt Picnic-oprichter Michiel Muller. De wachtlijst loopt er op tot 50.000 gezinnen, vooral naar bezorgmedewerkers is het zoeken.

Ahold Delhaize pompt miljoenen in Amerikaanse dochter

28/06/2018

Ahold Delhaize-dochter Giant Food Stores investeert 22 miljoen euro in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Daar komt onder meer een nieuwe e-commercehub voor Peapod.