Uitbreiding assortiment Bol.com bedreigt fysieke juweliers

Uitbreiding assortiment Bol.com bedreigt fysieke juweliers

Webgigant Bol.com gaat concurreren met de noodlijdende juweliersbranche. De online retailer verkoopt vanaf maandag 25.000 verschillende sieraden, horloges en zonnebrillen voor vrouwen, mannen en kinderen.

Grote vraag naar online verkoop van sieraden

Uit het onderzoek van de webwinkel blijkt dat bijna zeven op de tien Nederlanders sieraden en horloges dragen. Een op de vijf Nederlanders, met name vrouwen, heeft zelfs meer dan vijftien stuks.  “We zien dat er vraag naar is”, zegt marketingdirecteur Michel Schaeffer van bol.com tegen het AD.

 

“Mensen tikken het woord 'sieraden' vaak in als zoekopdracht op onze website. Tachtig procent van de Nederlanders geeft jaarlijks geld uit aan sieraden: 16 procent besteedt er gemiddeld meer dan 100 euro per jaar aan. We zijn ervan overtuigd dat mensen door ons grote aanbod meer zullen kopen omdat er zoveel keus is.” Er worden wel vooralsnog geen tweedehandssieraden en horloges aangeboden, omdat de retailer bang is helers aan te trekken.

 

Schaeffer noemt de uitbereiding van het assortiment ‘een geschenk’ voor andere retailers. “Dat komt omdat wij onze winkel voor sieraden en horloges openstellen voor andere winkeliers. Daarmee kunnen zij hun bereik in één klap enorm vergroten. We zien het nu ook al bij andere soorten producten, zoals dekbedovertrekken. Deze aanbieders verkopen via ons honderden overtrekken per week. Dat is omzet die de winkel anders niet had gehad”, zegt hij.

Tags: