Unizo haalt uit naar Bol.com | RetailDetail

Unizo haalt uit naar Bol.com

Unizo haalt uit naar Bol.com
Bol.com

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

 

“Wij zijn de kabouters die het werk doen”

“Als je producten via Bol.com verkoopt, geef je commerciële informatie aan een concurrent.” Dat zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo, aan Gazet Van Antwerpen. “Bol.com ziet dan welke van jouw producten populair zijn en kan beslissen om die zelf te verkopen.” Hij raadt handelaars aan om hun producten te verkopen via Storesquare, het onlineplatform dat door Roularta werd gelanceerd... in samenwerking met Unizo.

 

Van Assche deed zijn uitspraak naar aanleiding van een conflict tussen de Antwerpse gadgetwinkel Fans en Bol.com. De internetwinkel haalde enkele producten van zijn platform en begon ze vervolgens zelf te verkopen, tegen een lagere prijs. Iets wat wel vaker voorkomt volgens Nico Volckeryck, zaakvoerder van Fans en voorzitter van de Antwerpse Unizo-afdeling. “Wij zijn de kabouters die het werk doen en zij lopen met het geld weg,” meent hij.

 

Bol.com ontkent dat dit een systematische praktijk is. “Wij willen een goede relatie hebben met onze partners,” zegt woordvoerder Roos Franssen. Wel kan het voorkomen dat Bol.com producten van zijn marktplaats haalt wanneer ze ‘onredelijk hoog geprijsd’ zijn, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

30/04/2018

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

11/04/2018

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.

Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

05/04/2018

Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress.