Vastgoedpoot Auchan opent virtueel winkelcentrum | RetailDetail

Vastgoedpoot Auchan opent virtueel winkelcentrum

Vastgoedpoot Auchan opent virtueel winkelcentrum

Immochan, de vastgoedpoot van de Franse distributeur Auchan, werkt aan een virtueel winkelcentrum. Via die site krijgen de ketens die een zaak runnen in een van de 108 fysieke Immochan-winkelcentra in het land er meteen een online verkooppunt bij.

Immochan gaat 'omnichannel'...

Onder de codenaam E2C zet Immochan de stap naar omnichannel. De vastgoedpoot van Auchan wil in oktober een heus virtueel winkelcentrum lanceren, waar internauten het aanbod terugvinden van de circa 400 ketens die een of meerdere vestigingen huren in de 108 Immochan-winkelcentra in Frankrijk. Van die 400 huurders zou vandaag nog maar de helft online actief zijn, klinkt het.

 

Ook klanten van winkelcentra zijn almaar vaker online, klinkt het bij Hervé Vanden Abeele, verantwoordelijk voor de e-commerceplannen bij Immochan: "Alvorens ze zich verplaatsen, willen ze niet alleen hun boodschappen voorbereiden en zich informeren over promoties, maar ook de animatie of gewoon het aanbod checken."

 

Als het webplatform operationeel is, zullen de Fransen hun bestelling rechtstreeks kunnen plaatsen via het internet, online betalen en hun aankopen vervolgens kunnen ophalen in de boetiek van hun keuze, in een centraal afhaalpunt in een winkelcentrum naar wens of – tegen een meerprijs – thuis laten bezorgen.

 

...om meer mensen te lokken naar zijn winkelcentra

Toch hopen ze bij Immochan dat de consument zijn bestelling zelf gaat ophalen, want de groep maakt van zijn bedoelingen geen geheim: "Meer volk lokken en extra omzet genereren in onze winkelcentra door tegelijk de klant te fideliseren", aldus Vanden Abeele. Die winkelcentra mogen dan al een miljoen bezoekers per dag over de vloer krijgen, vorig jaar was er toch een daling met een half percentje.

 

Immochan hoopt in oktober meteen met een honderdtal aanbieders te kunnen starten en rekent op een stijging van het bezoekersaantal met 5 à 10% in het eerste jaar. De groep vraagt van de deelnemende ketens een vergoeding op de verkoop, die verschilt naargelang het type product en kan oplopen tot 12 à 14% op bijvoorbeeld kleding.

 

Immochan baat momenteel 362 retail- en woonwinkelcentra uit in 12 landen (waarvan 78% in eigendom, goed voor 7,8 miljard euro). E2C maakt deel uit van een totaal investeringspakket van 645 miljoen euro de komende drie jaar. Van dat bedrag gaat zo'n 250 miljoen euro naar de renovatie van bestaande winkelcentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.