"Veel webwinkels houden zich niet aan regels"

"Veel webwinkels houden zich niet aan regels"

Volgens de Consumentenbond houden veel webwinkels zich niet aan de wettelijke regels voor online aankopen. Die 'Wet koop op afstand' wordt vanaf 13 juni 2014 nog een stuk strenger, maar volgens de Consumentenbond moet er dus ook meer toezicht komen.

Betalen na ontvangst

Het vraagt daarom de Autoriteit Consument & Markt, dat instaat voor het toezicht op webwinkels, om sneller en strenger op te treden wanneer de regels worden overtreden.

 

Een belangrijke regel die volgens de Consumentenbond vaak wordt overtreden is het niet aanbieden van de mogelijkheid om pas na ontvangst van de bestelling te betalen. Die mogelijkheid wordt vaak niet aangeboden of weggestoken in kleine lettertjes.

 

Zo biedt de Apple Store de mogelijkheid om pas na ontvangst te betalen, maar is die goed verstopt en kost het je vijf euro extra. Bij Zalando moet je dan weer eerst een creditcheck overleven, vooraleer je de mogelijkheid krijgt om achteraf te betalen. Nochtans is zo'n voorwaarde verboden.

 

Extra kosten

Webwinkels moeten ook bij wet instaan voor de kosten van retourzendingen. Ook daar loopt het echter vaak mis: uit een onderzoek van maart 2013 bleek al dat in 44 procent van de gevallen de consument niet wordt vergoed voor de kosten van een retourzending.

 

In de nieuwe wet koop op afstand zijn een aantal bepalingen opgenomen die onder andere verbieden om nog winst te maken op een kredietkaarttoeslag. Voor telefonische informatie mag voortaan ook enkel maar het lokale tarief aangerekend worden.

Tags: