Vente-Privée koopt wijnwebshop Le Petit Ballon

Vente-Privée koopt wijnwebshop Le Petit Ballon

Vente-Privée koopt wijnwebshop Le Petit Ballon

Vente-Privée, ’s werelds grootste website voor privéverkopen, heeft een meerderheidsparticipatie genomen in de Franse wijnwebshop Le Petit Ballon. Die slijt jaarlijks één miljoen flessen wijn via een abonnementsformule.

60.000 abonnees, 8 miljoen euro omzet

Le Petit Ballon werd in 2011 opgericht in Frankrijk en legt zich toe op de wijnverkoop via abonnementen. De site telt intussen al 60.000 abonnees en draait naar eigen zeggen een omzet van acht miljoen euro. Het bedrijf levert niet enkel in Frankrijk, maar ook in België en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft het ook een fysieke boetiek in Parijs. Hoeveel Vente-Privée betaalt voor de overname van Le Petit Ballon en hoe groot de participatie is, werd niet meegedeeld.

 

Vente-Privée is al langer actief op de wijnmarkt: de site verkoopt nu al vijf miljoen flessen per jaar, goed voor een kleine 5% van de omzet. Le Petit Ballon, dat ook zelfstandig blijft opereren, zal volop kunnen profiteren van de logistieke kracht van Vente-Privée, dat dagelijks 180.000 pakjes verzendt vanuit dertien Europese depots (waarvan zeven in Frankrijk).

 

E-commercereus

Alleen al in zijn thuisland Frankrijk telt Vente-Privée 30 miljoen leden en 4,5 miljoen unieke bezoekers per dag. De groep is de voorbije drie jaar via tal van overnames (o.a. de Benelux-speler Vente-exclusive in 2015, het Deense Designers & Friends in mei 2016 en het Poolse Zlotewyprzedaze in november 2016) uitgegroeid tot wereldleider in zijn branche en is nu al goed voor een omzet van drie miljard euro. Vorig jaar klokte de organische groei af op 20%, maar inclusief overnames ging het om een toename met liefst 50%.

 

De groep, die intussen actief is in veertien landen, heeft dit jaar volledig in het teken gesteld van consolidatie en integratie. Daarnaast zal Vente-Privée tachtig miljoen euro investeren in Onderzoek & Ontwikkeling en in innovatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.