Vente-Privée koopt wijnwebshop Le Petit Ballon

Vente-Privée koopt wijnwebshop Le Petit Ballon

Vente-Privée koopt wijnwebshop Le Petit Ballon

Vente-Privée, ’s werelds grootste website voor privéverkopen, heeft een meerderheidsparticipatie genomen in de Franse wijnwebshop Le Petit Ballon. Die slijt jaarlijks één miljoen flessen wijn via een abonnementsformule.

60.000 abonnees, 8 miljoen euro omzet

Le Petit Ballon werd in 2011 opgericht in Frankrijk en legt zich toe op de wijnverkoop via abonnementen. De site telt intussen al 60.000 abonnees en draait naar eigen zeggen een omzet van acht miljoen euro. Het bedrijf levert niet enkel in Frankrijk, maar ook in België en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft het ook een fysieke boetiek in Parijs. Hoeveel Vente-Privée betaalt voor de overname van Le Petit Ballon en hoe groot de participatie is, werd niet meegedeeld.

 

Vente-Privée is al langer actief op de wijnmarkt: de site verkoopt nu al vijf miljoen flessen per jaar, goed voor een kleine 5% van de omzet. Le Petit Ballon, dat ook zelfstandig blijft opereren, zal volop kunnen profiteren van de logistieke kracht van Vente-Privée, dat dagelijks 180.000 pakjes verzendt vanuit dertien Europese depots (waarvan zeven in Frankrijk).

 

E-commercereus

Alleen al in zijn thuisland Frankrijk telt Vente-Privée 30 miljoen leden en 4,5 miljoen unieke bezoekers per dag. De groep is de voorbije drie jaar via tal van overnames (o.a. de Benelux-speler Vente-exclusive in 2015, het Deense Designers & Friends in mei 2016 en het Poolse Zlotewyprzedaze in november 2016) uitgegroeid tot wereldleider in zijn branche en is nu al goed voor een omzet van drie miljard euro. Vorig jaar klokte de organische groei af op 20%, maar inclusief overnames ging het om een toename met liefst 50%.

 

De groep, die intussen actief is in veertien landen, heeft dit jaar volledig in het teken gesteld van consolidatie en integratie. Daarnaast zal Vente-Privée tachtig miljoen euro investeren in Onderzoek & Ontwikkeling en in innovatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Lidl aansprakelijk voor zelfdoding medewerker

05/07/2018

Discountketen Lidl is in Frankrijk aansprakelijk gesteld voor de zelfdoding van een onderhoudstechnicus in een distributiecentrum, intussen drie jaar geleden.

Hema koopt eigen winkels in stations

04/07/2018

Hema neemt negen van haar stationswinkels in Nederland over van NS. De Nederlandse spoorwegdienst baatte de vestigingen tot nu toe uit, maar bouwt de exploitatie van retailformules voor anderen stelselmatig af.

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

02/07/2018

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.

Auchan, Casino en Metro vormen nieuwe inkoopalliantie

02/07/2018

De Franse retailkleppers Auchan, Casino en Schiever gaan in zee met Metro om een nieuwe inkoopgroepering te creëren. Via de alliantie, Horizon genaamd, zullen de supermarktketens zowel in Frankrijk als daarbuiten samen inkopen. 

Fnac Darty wil speelgoedketen La Grande Récré overnemen

28/06/2018

De Franse entertainment- en elektroketen Fnac Darty wil de noodlijdende speelgoedketen La Grande Récré overnemen. Een streep door de rekening van Ludendo, de eigenaar van de speelgoedketen, want die wil zelf een doorstart realiseren.