Walmart-veteraan wordt marketingbaas Pinterest

Walmart-veteraan wordt marketingbaas Pinterest

Walmart-veteraan wordt marketingbaas Pinterest

Brian Monahan, jarenlang verantwoordelijk voor de online marketing bij Walmart, gaat aan de slag bij Pinterest. Hij moet er als ‘chef verticale strategie’ het sociaalnetwerk ‘top of mind’ maken bij die bedrijfssectoren die vooralsnog amper op Pinterest aanwezig zijn.

Op zoek naar nieuwe productcategorieën

Brian Monahan was vicepresident voor Walmart.com en stond mee aan de wieg van Walmart Exchange, de marketingtool die Walmarts grootste klanten en hun reclamebureaus voorzag van winkeldata waarmee ze hun advertenties beter konden personaliseren. Onder Monahans leiding zag Walmart.com het aantal unieke bezoekers groeien van 55 naar 85 miljoen per maand.

 

Nu moet de geboren marketeer Pinterest beter gaan ‘verkopen’ bij merken en reclamebureaus.“Er zijn bepaalde productcategorieën waarin Pinterest van nature sterk staat, maar er zijn natuurlijk ook nog de grootpubliekscategorieën zoals automotive, fastfood, retail, reizen, telecom of nog de bankwereld”, zegt Monahan.

 

Pinterest rekent almaar meer op ‘merken’ ‑ tot nog toe was dat vooral mode, huisinrichting en andere consumentengoederen ‑ om content op zijn platform te plaatsen en inkomsten te creëren via 'buyable pins' (foto) e.d. Volgens het netwerk wordt nu al driekwart van alle inhoud ‘gepind’ door bedrijven. “We zorgen voor die unieke symbiotische relatie tussen enerzijds ‘pinners’ op zoek naar ideeën en anderzijds merken die hun producten in het leven van die consumenten willen introduceren”, aldus Monahan.

 

Pinterest claimt circa 150 miljoen gebruikers per maand, van wie er 70 miljoen in de Verenigde Staten leven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.