Webshops jagen consumptie weer aan

Webshops jagen consumptie weer aan

De steeds verder stijgende online uitgaven gaan er na dit jaar voor zorgen dat de totale consumentenbestedingen weer gaan toenemen, van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017. Dat betekent een toename van zes procent.

Offline omzetten groeien niet mee

Het terugkerende consumentenvertrouwen betekent volgens het onderzoek niet dat fysieke winkels zich weer kunnen gaan opmaken voor topomzetten. De geraadpleegde experts rekenen erop dat de bestedingen in dat kanaal tot 2020 verder afnemen tot ongeveer 47 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 15 procent. Dat wordt echter meer dan goedgemaakt door een groei van 145 procent in de online uitgaven naar 27 miljard euro.

 

Dat betekent dat 36 procent van de consumentenuitgaven via internet wordt gedaan. De totale uitgaven aan goederen en diensten moet in 2020 immers op 73,6 miljard euro geschat worden. Vooral de reisbranche, verkopers van tickets en de telecomsector zullen profiteren van de verschuiving van de uitgaven naar het online kanaal.

 

Ook binnen online is er echter een opmerkelijke verhuizing te verwachten: computer en laptop zullen steeds minder populair worden bij consumenten, die hun bestellingen in toenemende mate via smartphone en tablet zullen afrekenen.

 

De cijfers komen uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek naar de ontwikkelingen rond consumentenbestedingen, dat is uitgevoerd in opdracht van een aantal brancheverenigingen. Ten behoeve van de studie zijn meer dan vierhonderd experts uit verschillende sectoren geraadpleegd. Onder meer ANVR, Bovag, de Koninklijke Boekverkopersbond, de Nederlandse Vereniging van Banken en Thuiswinkel.org waren betrokken bij de studie.

Tags: