Webshops jagen consumptie weer aan

Webshops jagen consumptie weer aan

De steeds verder stijgende online uitgaven gaan er na dit jaar voor zorgen dat de totale consumentenbestedingen weer gaan toenemen, van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017. Dat betekent een toename van zes procent.

Offline omzetten groeien niet mee

Het terugkerende consumentenvertrouwen betekent volgens het onderzoek niet dat fysieke winkels zich weer kunnen gaan opmaken voor topomzetten. De geraadpleegde experts rekenen erop dat de bestedingen in dat kanaal tot 2020 verder afnemen tot ongeveer 47 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 15 procent. Dat wordt echter meer dan goedgemaakt door een groei van 145 procent in de online uitgaven naar 27 miljard euro.

 

Dat betekent dat 36 procent van de consumentenuitgaven via internet wordt gedaan. De totale uitgaven aan goederen en diensten moet in 2020 immers op 73,6 miljard euro geschat worden. Vooral de reisbranche, verkopers van tickets en de telecomsector zullen profiteren van de verschuiving van de uitgaven naar het online kanaal.

 

Ook binnen online is er echter een opmerkelijke verhuizing te verwachten: computer en laptop zullen steeds minder populair worden bij consumenten, die hun bestellingen in toenemende mate via smartphone en tablet zullen afrekenen.

 

De cijfers komen uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek naar de ontwikkelingen rond consumentenbestedingen, dat is uitgevoerd in opdracht van een aantal brancheverenigingen. Ten behoeve van de studie zijn meer dan vierhonderd experts uit verschillende sectoren geraadpleegd. Onder meer ANVR, Bovag, de Koninklijke Boekverkopersbond, de Nederlandse Vereniging van Banken en Thuiswinkel.org waren betrokken bij de studie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top