Webshops jagen consumptie weer aan

Webshops jagen consumptie weer aan

De steeds verder stijgende online uitgaven gaan er na dit jaar voor zorgen dat de totale consumentenbestedingen weer gaan toenemen, van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017. Dat betekent een toename van zes procent.

Offline omzetten groeien niet mee

Het terugkerende consumentenvertrouwen betekent volgens het onderzoek niet dat fysieke winkels zich weer kunnen gaan opmaken voor topomzetten. De geraadpleegde experts rekenen erop dat de bestedingen in dat kanaal tot 2020 verder afnemen tot ongeveer 47 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 15 procent. Dat wordt echter meer dan goedgemaakt door een groei van 145 procent in de online uitgaven naar 27 miljard euro.

 

Dat betekent dat 36 procent van de consumentenuitgaven via internet wordt gedaan. De totale uitgaven aan goederen en diensten moet in 2020 immers op 73,6 miljard euro geschat worden. Vooral de reisbranche, verkopers van tickets en de telecomsector zullen profiteren van de verschuiving van de uitgaven naar het online kanaal.

 

Ook binnen online is er echter een opmerkelijke verhuizing te verwachten: computer en laptop zullen steeds minder populair worden bij consumenten, die hun bestellingen in toenemende mate via smartphone en tablet zullen afrekenen.

 

De cijfers komen uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek naar de ontwikkelingen rond consumentenbestedingen, dat is uitgevoerd in opdracht van een aantal brancheverenigingen. Ten behoeve van de studie zijn meer dan vierhonderd experts uit verschillende sectoren geraadpleegd. Onder meer ANVR, Bovag, de Koninklijke Boekverkopersbond, de Nederlandse Vereniging van Banken en Thuiswinkel.org waren betrokken bij de studie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top