Webshops jagen consumptie weer aan | RetailDetail

Webshops jagen consumptie weer aan

Webshops jagen consumptie weer aan

De steeds verder stijgende online uitgaven gaan er na dit jaar voor zorgen dat de totale consumentenbestedingen weer gaan toenemen, van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017. Dat betekent een toename van zes procent.

Offline omzetten groeien niet mee

Het terugkerende consumentenvertrouwen betekent volgens het onderzoek niet dat fysieke winkels zich weer kunnen gaan opmaken voor topomzetten. De geraadpleegde experts rekenen erop dat de bestedingen in dat kanaal tot 2020 verder afnemen tot ongeveer 47 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 15 procent. Dat wordt echter meer dan goedgemaakt door een groei van 145 procent in de online uitgaven naar 27 miljard euro.

 

Dat betekent dat 36 procent van de consumentenuitgaven via internet wordt gedaan. De totale uitgaven aan goederen en diensten moet in 2020 immers op 73,6 miljard euro geschat worden. Vooral de reisbranche, verkopers van tickets en de telecomsector zullen profiteren van de verschuiving van de uitgaven naar het online kanaal.

 

Ook binnen online is er echter een opmerkelijke verhuizing te verwachten: computer en laptop zullen steeds minder populair worden bij consumenten, die hun bestellingen in toenemende mate via smartphone en tablet zullen afrekenen.

 

De cijfers komen uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek naar de ontwikkelingen rond consumentenbestedingen, dat is uitgevoerd in opdracht van een aantal brancheverenigingen. Ten behoeve van de studie zijn meer dan vierhonderd experts uit verschillende sectoren geraadpleegd. Onder meer ANVR, Bovag, de Koninklijke Boekverkopersbond, de Nederlandse Vereniging van Banken en Thuiswinkel.org waren betrokken bij de studie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.