Webshops jagen consumptie weer aan | RetailDetail

Webshops jagen consumptie weer aan

Webshops jagen consumptie weer aan

De steeds verder stijgende online uitgaven gaan er na dit jaar voor zorgen dat de totale consumentenbestedingen weer gaan toenemen, van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017. Dat betekent een toename van zes procent.

Offline omzetten groeien niet mee

Het terugkerende consumentenvertrouwen betekent volgens het onderzoek niet dat fysieke winkels zich weer kunnen gaan opmaken voor topomzetten. De geraadpleegde experts rekenen erop dat de bestedingen in dat kanaal tot 2020 verder afnemen tot ongeveer 47 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 15 procent. Dat wordt echter meer dan goedgemaakt door een groei van 145 procent in de online uitgaven naar 27 miljard euro.

 

Dat betekent dat 36 procent van de consumentenuitgaven via internet wordt gedaan. De totale uitgaven aan goederen en diensten moet in 2020 immers op 73,6 miljard euro geschat worden. Vooral de reisbranche, verkopers van tickets en de telecomsector zullen profiteren van de verschuiving van de uitgaven naar het online kanaal.

 

Ook binnen online is er echter een opmerkelijke verhuizing te verwachten: computer en laptop zullen steeds minder populair worden bij consumenten, die hun bestellingen in toenemende mate via smartphone en tablet zullen afrekenen.

 

De cijfers komen uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek naar de ontwikkelingen rond consumentenbestedingen, dat is uitgevoerd in opdracht van een aantal brancheverenigingen. Ten behoeve van de studie zijn meer dan vierhonderd experts uit verschillende sectoren geraadpleegd. Onder meer ANVR, Bovag, de Koninklijke Boekverkopersbond, de Nederlandse Vereniging van Banken en Thuiswinkel.org waren betrokken bij de studie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.