Webwinkel met Nederlandse producten van start op Alibaba

Webwinkel met Nederlandse producten van start op Alibaba

Webwinkel met Nederlandse producten van start op Alibaba
http://www.shutterstock.com/pic-209624647/stock-photo-lisbon-portugal-february-17-2014-alibaba-homepage-on-a-monitor-screen-through-a-magnifying-glass.html?src=A9ZOS7jzOxJiOXkNBNXwLQ-1-5

Sinds vorige week is de webwinkel Hollandbuy te vinden op het Chinese Alibaba. Daar krijgen Chinese consumenten toegang tot typisch Nederlandse producten, zoals een aantal babyproducten die bijzonder populair zijn in China.

Beperkt assortiment

Hollandbuy is een initiatief van het Holland Center, een samenwerkingsverband van een aantal Nederlandse agrifood- en tuinbouwbedrijven dat ontstond na een bezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Nederland.

 

In een eerste fase wordt er gewerkt met een beperkt assortiment, zoals Sultana-koekjes, Duyvis-nootjes, Friso-opvolgmelk en Brinta Wake Up. Later wordt het aantal producten verder uitgebreid, maar het Holland Center wil eerst ervaring opdoen op vlak van de afhandeling van de bestellingen.

 

Veel vraag

“Dit assortiment is samengesteld op basis van de vraag van de Chinese consument”, vertelt Annette van de Wetering, woordvoerster bij Hollandbuy. “Met stip op 1 staat natuurlijk de babymelkpoeder. Die loopt ook het hardst, maar er blijkt in de eerste week ook al veel vraag naar de Sultana-fruitrepen, de dranken van Wicky en de soep van Struik.”

 

Vanuit China was er ook veel vraag naar groenten en fruit, maar omdat er bij Alibaba nog geen gekoelde producten worden verkocht, is dat momenteel nog niet mogelijk.

 

De vraag naar Nederlandse producten is in China bijzonder groot, nadat een aantal schandalen het vertrouwen in lokale producten hebben geschaad. Ook Albert Heijn heeft daar al op ingespeeld met een eigen Chinese webshop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?