Eén derde toch buiten centrum
Zo willen ze het liefst een winkel openen in centra met tenminste honderd winkels en een regionale aantrekkingskracht. Ondanks die persoonlijke voorkeur belandt 38 procent van de fysieke winkels toch op een bedrijventerrein.
Ook belangrijk is de goede bereikbaarheid met de auto en dat de winkelstraat een eigen karakter heeft. Het pand zelf moet opslag- en kantoorruimte hebben, parkeergelegenheid en goede laad- en losmogelijkheden
.
“Om webwinkels beter te faciliteren bij het openen van winkels in winkelgebieden is meer samenwerking tussen vastgoedeigenaren, makelaars, centrummanagers en beleidsmakers nodig”, tekende Twinkle op bij Jesse Weltevreden, lector online ondernemen van de HvA.
Online winkels zijn ook vooral op zoek naar kleinere panden tot honderd vierkante meter, met een lage huur. “De ruimtevraag van webwinkeliers biedt kansen voor de verdere ontwikkeling van winkelgebieden“, verklaart John Bardoel van Seinpost. “Zij willen zich graag vestigen buiten de hoofdwinkelstraten. Daar staat veel leeg. Dat is een belangrijke kans die tot nu toe nog onvoldoende benut wordt”