'Webwinkels frustreren retourzendingen'

'Webwinkels frustreren retourzendingen'

Een kwart van de webwinkels doet onnodig lang over de afwikkeling retour gestuurde pakketten door veel te laat geld terug te storten. Bij liefst 44 procent van de teruggestuurde pakjes werden ten onrechte geen bezorgkosten terugbetaald.

105 dagen om terug te betalen

De Consumentenbond bestelde in totaal 268 producten bij 118 verschillende webwinkels en stuurde alle pakketten direct terug naar de afzender. Pas na een herinnering betalen de meeste webwinkels alsnog, al kreeg de Consumentenbond bij vier winkels zelfs helemaal het aankoopbedrag niet terug. Webwinkel Carshop Fortuin deed er met 105 dagen het langst over om terug te betalen.

 

Volgens de Consumentenbond gaat er nog veel meer fout. Zo wordt vaak ten onrechte een tegoed teruggeven in plaats van contant geld. Daarnaast verlangen verschillende webwinkels vooraf contact over retourzendingen, maar volgens de Wet koop op afstand is dit niet toegestaan. Het hele onderzoek is terug te lezen in de Consumentengids van april.

Tags: