Wehkamp gaat op grote schaal personaliseren | RetailDetail

Wehkamp gaat op grote schaal personaliseren

Wehkamp gaat op grote schaal personaliseren

Wehkamp.nl gaat de komende maanden zijn website stevig personaliseren voor klanten. Het webwarenhuis gaat voortaan rekening houden met maten en merkvoorkeuren van bezoekers en artikelprijzen automatisch afstemmen op voorraden.

Persoonlijke mail deed verkoop 271% stijgen

Wehkamp.nl ging eerder al over op het personaliseren van e-mails aan klanten, wat volgens marketingdirecteur Alexander van Sloten leidde tot een toename van de verkopen via e-mail met 271 procent. "Uit experimenten met personalisatie on site weten we dat de doorklikratio’s aanzienlijk stijgen, maar wat het precies gaat opleveren kan ik nog niet zeggen", zegt hij tegen Twinkle.

 

De onderneming gaat sofware van IBM gebruiken om voor iedere klant een eigen website te bouwen op basis van de vele gegevens die in de database zijn opgeslagen. Daarbij staat Wehkamp nog wel voor uitdagingen: "Het mag niet zo worden dat als je ooit eens een bepaald merk gekocht hebt, dat je dan nooit meer iets anders te zien krijgt. Daar hebben we slimme modellen voor ontwikkeld, maar of het werkt en waar we die modellen moeten bijstellen zal de praktijk moeten leren."

 

Daarnaast gaat Wehkamp, in navolging van de handelaren in vliegtickets, met prijzen op basis van actuele beschikbaarheid van artikelen werken. Daarvoor wordt het programma IBM DemandTec gebruikt. "De software voorspelt voor ons de juiste prijs van een product op een specifiek moment. Daarbij houdt DemanTec rekening met retourstromen", stelt Van Slooten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.