Wehkamp gaat op grote schaal personaliseren

Wehkamp gaat op grote schaal personaliseren

Wehkamp.nl gaat de komende maanden zijn website stevig personaliseren voor klanten. Het webwarenhuis gaat voortaan rekening houden met maten en merkvoorkeuren van bezoekers en artikelprijzen automatisch afstemmen op voorraden.

Persoonlijke mail deed verkoop 271% stijgen

Wehkamp.nl ging eerder al over op het personaliseren van e-mails aan klanten, wat volgens marketingdirecteur Alexander van Sloten leidde tot een toename van de verkopen via e-mail met 271 procent. "Uit experimenten met personalisatie on site weten we dat de doorklikratio’s aanzienlijk stijgen, maar wat het precies gaat opleveren kan ik nog niet zeggen", zegt hij tegen Twinkle.

 

De onderneming gaat sofware van IBM gebruiken om voor iedere klant een eigen website te bouwen op basis van de vele gegevens die in de database zijn opgeslagen. Daarbij staat Wehkamp nog wel voor uitdagingen: "Het mag niet zo worden dat als je ooit eens een bepaald merk gekocht hebt, dat je dan nooit meer iets anders te zien krijgt. Daar hebben we slimme modellen voor ontwikkeld, maar of het werkt en waar we die modellen moeten bijstellen zal de praktijk moeten leren."

 

Daarnaast gaat Wehkamp, in navolging van de handelaren in vliegtickets, met prijzen op basis van actuele beschikbaarheid van artikelen werken. Daarvoor wordt het programma IBM DemandTec gebruikt. "De software voorspelt voor ons de juiste prijs van een product op een specifiek moment. Daarbij houdt DemanTec rekening met retourstromen", stelt Van Slooten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top