Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online"

Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online"

De helft van de omzet van traditionele winkels is over tien jaar verdwenen richting internet. Voor elektronica zal deze groei het sterkst zijn: daar zal tegen die tijd 90 procent van de omzet via webwinkels lopen. Dat zegt Wehkamp-topman Paul Nijhof in een interview met AD.

Crisis stimuleert e-tail

Volgens hem versnelt de crisis de transitie van omzet uit de winkelstraat naar internet, een evolutie waar Wehkamp van profiteert met dubbele groeicijfers: "Mensen winkelen steeds liever op internet; denk alleen al aan de parkeertarieven. De crisis is goed voor ons, maar de onzekerheid is niet goed. De slechte huizenmarkt heeft een enorme uitstraling op het consumentenvertrouwen. Politieke duidelijkheid is nodig.”

 

De winkels in de winkelstraten voeren een achterhoedegevecht dat ze niet kunnen winnen tegen hun concurrenten op het internet, meent Nijhof: “Tot 50 procent van de verkoop verdwijnt in 10 tot 15 jaar naar internet. Bij elektronica is dat tot 90 procent, voorspellen diverse onderzoeken. Ik zie het in onze groei terug."

Het einde van de winkelstraat?

De Wehkamp-topman is dan ook weinig positief over de toekomst van de winkelstraat. "De totale omzet in winkelland zal de komende jaren vlak blijven. In de hele retail is de omzet 80 miljard euro. Enorme bedragen gaan verschuiven. Te veel bedrijven denken nog ‘die verschuiving gaat niet over mij’."

 

Vooral winkelketens zonder meerwaarde gaan in de problemen komen. "Consumenten doen hun huiswerk op internet. Als je in een winkel wordt geholpen door een jongen van 16 die minder weet dan jij, dan is dat irritant. En wij hebben ook alles, met onbeperkte schapruimte.''

 

Daarmee plaatst Nijhof zich op dezelfde lijn als professor Cor Molenaar, die onlangs in zijn boek ‘Einde van de winkels?’ betoogde dat in 2015 één op de drie winkels overbodig zal zijn. Volgens Molenaar is het kopen via  internet een volwaardig alternatief geworden voor de lokale winkel met strikte openingstijden en een beperkt assortiment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top