Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online" | RetailDetail

Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online"

Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online"

De helft van de omzet van traditionele winkels is over tien jaar verdwenen richting internet. Voor elektronica zal deze groei het sterkst zijn: daar zal tegen die tijd 90 procent van de omzet via webwinkels lopen. Dat zegt Wehkamp-topman Paul Nijhof in een interview met AD.

Crisis stimuleert e-tail

Volgens hem versnelt de crisis de transitie van omzet uit de winkelstraat naar internet, een evolutie waar Wehkamp van profiteert met dubbele groeicijfers: "Mensen winkelen steeds liever op internet; denk alleen al aan de parkeertarieven. De crisis is goed voor ons, maar de onzekerheid is niet goed. De slechte huizenmarkt heeft een enorme uitstraling op het consumentenvertrouwen. Politieke duidelijkheid is nodig.”

 

De winkels in de winkelstraten voeren een achterhoedegevecht dat ze niet kunnen winnen tegen hun concurrenten op het internet, meent Nijhof: “Tot 50 procent van de verkoop verdwijnt in 10 tot 15 jaar naar internet. Bij elektronica is dat tot 90 procent, voorspellen diverse onderzoeken. Ik zie het in onze groei terug."

Het einde van de winkelstraat?

De Wehkamp-topman is dan ook weinig positief over de toekomst van de winkelstraat. "De totale omzet in winkelland zal de komende jaren vlak blijven. In de hele retail is de omzet 80 miljard euro. Enorme bedragen gaan verschuiven. Te veel bedrijven denken nog ‘die verschuiving gaat niet over mij’."

 

Vooral winkelketens zonder meerwaarde gaan in de problemen komen. "Consumenten doen hun huiswerk op internet. Als je in een winkel wordt geholpen door een jongen van 16 die minder weet dan jij, dan is dat irritant. En wij hebben ook alles, met onbeperkte schapruimte.''

 

Daarmee plaatst Nijhof zich op dezelfde lijn als professor Cor Molenaar, die onlangs in zijn boek ‘Einde van de winkels?’ betoogde dat in 2015 één op de drie winkels overbodig zal zijn. Volgens Molenaar is het kopen via  internet een volwaardig alternatief geworden voor de lokale winkel met strikte openingstijden en een beperkt assortiment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.