Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online"

Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online"

De helft van de omzet van traditionele winkels is over tien jaar verdwenen richting internet. Voor elektronica zal deze groei het sterkst zijn: daar zal tegen die tijd 90 procent van de omzet via webwinkels lopen. Dat zegt Wehkamp-topman Paul Nijhof in een interview met AD.

Crisis stimuleert e-tail

Volgens hem versnelt de crisis de transitie van omzet uit de winkelstraat naar internet, een evolutie waar Wehkamp van profiteert met dubbele groeicijfers: "Mensen winkelen steeds liever op internet; denk alleen al aan de parkeertarieven. De crisis is goed voor ons, maar de onzekerheid is niet goed. De slechte huizenmarkt heeft een enorme uitstraling op het consumentenvertrouwen. Politieke duidelijkheid is nodig.”

 

De winkels in de winkelstraten voeren een achterhoedegevecht dat ze niet kunnen winnen tegen hun concurrenten op het internet, meent Nijhof: “Tot 50 procent van de verkoop verdwijnt in 10 tot 15 jaar naar internet. Bij elektronica is dat tot 90 procent, voorspellen diverse onderzoeken. Ik zie het in onze groei terug."

Het einde van de winkelstraat?

De Wehkamp-topman is dan ook weinig positief over de toekomst van de winkelstraat. "De totale omzet in winkelland zal de komende jaren vlak blijven. In de hele retail is de omzet 80 miljard euro. Enorme bedragen gaan verschuiven. Te veel bedrijven denken nog ‘die verschuiving gaat niet over mij’."

 

Vooral winkelketens zonder meerwaarde gaan in de problemen komen. "Consumenten doen hun huiswerk op internet. Als je in een winkel wordt geholpen door een jongen van 16 die minder weet dan jij, dan is dat irritant. En wij hebben ook alles, met onbeperkte schapruimte.''

 

Daarmee plaatst Nijhof zich op dezelfde lijn als professor Cor Molenaar, die onlangs in zijn boek ‘Einde van de winkels?’ betoogde dat in 2015 één op de drie winkels overbodig zal zijn. Volgens Molenaar is het kopen via  internet een volwaardig alternatief geworden voor de lokale winkel met strikte openingstijden en een beperkt assortiment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top