Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online"

Wehkamp-topman Nijhof: "90 procent elektronicaomzet straks online"

De helft van de omzet van traditionele winkels is over tien jaar verdwenen richting internet. Voor elektronica zal deze groei het sterkst zijn: daar zal tegen die tijd 90 procent van de omzet via webwinkels lopen. Dat zegt Wehkamp-topman Paul Nijhof in een interview met AD.

Crisis stimuleert e-tail

Volgens hem versnelt de crisis de transitie van omzet uit de winkelstraat naar internet, een evolutie waar Wehkamp van profiteert met dubbele groeicijfers: "Mensen winkelen steeds liever op internet; denk alleen al aan de parkeertarieven. De crisis is goed voor ons, maar de onzekerheid is niet goed. De slechte huizenmarkt heeft een enorme uitstraling op het consumentenvertrouwen. Politieke duidelijkheid is nodig.”

 

De winkels in de winkelstraten voeren een achterhoedegevecht dat ze niet kunnen winnen tegen hun concurrenten op het internet, meent Nijhof: “Tot 50 procent van de verkoop verdwijnt in 10 tot 15 jaar naar internet. Bij elektronica is dat tot 90 procent, voorspellen diverse onderzoeken. Ik zie het in onze groei terug."

Het einde van de winkelstraat?

De Wehkamp-topman is dan ook weinig positief over de toekomst van de winkelstraat. "De totale omzet in winkelland zal de komende jaren vlak blijven. In de hele retail is de omzet 80 miljard euro. Enorme bedragen gaan verschuiven. Te veel bedrijven denken nog ‘die verschuiving gaat niet over mij’."

 

Vooral winkelketens zonder meerwaarde gaan in de problemen komen. "Consumenten doen hun huiswerk op internet. Als je in een winkel wordt geholpen door een jongen van 16 die minder weet dan jij, dan is dat irritant. En wij hebben ook alles, met onbeperkte schapruimte.''

 

Daarmee plaatst Nijhof zich op dezelfde lijn als professor Cor Molenaar, die onlangs in zijn boek ‘Einde van de winkels?’ betoogde dat in 2015 één op de drie winkels overbodig zal zijn. Volgens Molenaar is het kopen via  internet een volwaardig alternatief geworden voor de lokale winkel met strikte openingstijden en een beperkt assortiment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top