Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon | RetailDetail

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon
Shutterstock

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Hoge kosten

De omzet van Amazon is in het derde kwartaal met 34% gegroeid naar 43,7 miljard dollar (38 miljard euro). 1,3 miljard dollar (iets meer dan een miljard euro) van die omzet komt van supermarktketen Whole Foods, terwijl de clouddivisie 4,8 miljard dollar (4,1 miljard euro) bijdraagt. Die divisie groeide opnieuw met 34%, wat wel iets minder was dan in de voorbije kwartalen.

 

Omwille van enkele grote investeringen daalde de operationele winst van Amazon wel met 40% naar 347 miljoen dollar (300 miljoen euro). Er kwamen ook 160.000 nieuwe werknemers bij, waarvan iets meer dan de helft meekwamen bij de overname van Whole Foods. Netto bleef er net iets meer over dan een jaar eerder: toen werd er 252 miljoen dollar nettowinst gemaakt, in het derde kwartaal van dit jaar was dat 256 miljoen dollar (220 miljoen euro).

 

In het vierde kwartaal wil Amazon verder groeien naar een omzet tussen 56 en 60,5 miljard dollar (48 à 52 miljard euro), wat opnieuw een groei van 28 tot 38% ten opzichte van een jaar eerder zou betekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.