Wordt muziek kopen verleden tijd?

Wordt muziek kopen verleden tijd?


Komt de Zweedse online muziekdienst Spotify naar ons land of niet? Geruime tijd zijn er geruchten dat Spotify, welke muziek aanbiedt ter beluistering via het internet tegen een maandelijkse abonnementsprijs - of gratis als u er de reclame bijneemt-, dan toch eindelijk naar ons land komt. 

Momenteel is de dienst al op zeven grote Europese muziekmarkten legaal beschikbaar. Kleinere markten als België moesten tot dusver wachten. Maar niet lang meer: er zouden drie spelers staan klaar om de markt op te gaan met een aanbod dat het publiek toegang moet geven tot de ‘hemelse jukebox'. Spotify is in een razend tempo een aantal testgebruikers aan het instrueren en zou volgens sommige bronnen tegen medio november van start willen gaan. Met auteursrechten waakhond Sabam zou alles al zijn geregeld. Helaas was bij Spotify niemand bereikbaar voor commentaar over de precieze startdatum.

Onderhandelingen ten einde

Het zou voor de hand liggen dat Spotify zou gaan samenwerken met de grote telecomoperatoren Belgacom of Telenet, om snel zijn aanbod tot bij een groot publiek te krijgen. Het bijkomende voordeel voor Spotify zou de besparing zijn op de grote promotiekosten. Maar de onderhandelingen, die als ‘hard' omschreven worden, zijn onlangs met internet providers afgesprongen.Telenet brengt zijn muziekaanbod binnenkort via zijn eigen mobiele app Yelo, waarop nu al videostreaming aangeboden wordt. Die onderhandelingen met Sabam zijn nog niet rond, maar zitten in een vergevorderd stadium. 

Ook Belgacom is met Sabam aan het praten. De Franse dienst Deezer is de meest waarschijnlijke partner voor een muziekaanbod, die al langer wil uitbreiden. Belgacom wilde de samenwerking gisteren niet bevestigen. Deezer bevestigde wel dat hij in november op de Belgische markt komt.

Zowel voor Belgacom als voor Telenet ligt de druk hoog, omdat de ‘strijd' in november zal losbarsten. Spotify is hierbij in het voordeel, omdat het alles al in orde heeft om legaal muziek te kunnen aanbieden. Belgacom en Telenet nog niet. En zoals vaak: "Wie eerst op de markt komt, gaat met de eerste aandacht lopen".

De strijd om de muziekfan

Maar er staat nog een vierde partij te trappelen. Een jaar geleden lanceerde Sony Entertainment de streamingdienst Music Unlimited voor pc, android-telefoons en televisie, met een aanbod van tien miljoen nummers. In Groot-Brittannië en Frankrijk werkt de dienst met een abonnementsprijs van tien euro voor onbeperkt gebruik. In Belgie wilt Sony begin december de markt op gaan.

De bedrijvigheid kadert in de strijd om de muziekfan. Door de jaren heen evolueerde de verkoop van muziek van partituren, over vinylalbums en cd's, tot downloads. Daardoor geloven velen in een toekomstig distributiemodel, waarbij mensen hun muziek niet langer fysiek in huis halen en zelfs niet ‘kopen', maar zich abonneren op een onmetelijke ‘bibliotheek'. Van daaruit kunnen ze dan alles wat ze maar willen horen beluisteren in de huiskamer, in de auto en op diverse mobiele apparaten. Met Spotify is dit zelfs beperkt mogelijk wanneer de internet verbinding zou uitvallen door de mogelijkheid tot offline synchronisatie van een favoriete afspeellijst.

In Nederland kunnen KPN-klanten met bepaalde ADSL – of glasvezel alles-in-één pakketten vanaf nu gratis onbeperkt luisteren naar Spotify. Ze krijgen hiervoor een Spotify Premium account.

Heeft u uw laatste CD gekocht?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Back to top