Wordt muziek kopen verleden tijd? | RetailDetail

Wordt muziek kopen verleden tijd?

Wordt muziek kopen verleden tijd?


Komt de Zweedse online muziekdienst Spotify naar ons land of niet? Geruime tijd zijn er geruchten dat Spotify, welke muziek aanbiedt ter beluistering via het internet tegen een maandelijkse abonnementsprijs - of gratis als u er de reclame bijneemt-, dan toch eindelijk naar ons land komt. 

Momenteel is de dienst al op zeven grote Europese muziekmarkten legaal beschikbaar. Kleinere markten als België moesten tot dusver wachten. Maar niet lang meer: er zouden drie spelers staan klaar om de markt op te gaan met een aanbod dat het publiek toegang moet geven tot de ‘hemelse jukebox'. Spotify is in een razend tempo een aantal testgebruikers aan het instrueren en zou volgens sommige bronnen tegen medio november van start willen gaan. Met auteursrechten waakhond Sabam zou alles al zijn geregeld. Helaas was bij Spotify niemand bereikbaar voor commentaar over de precieze startdatum.

Onderhandelingen ten einde

Het zou voor de hand liggen dat Spotify zou gaan samenwerken met de grote telecomoperatoren Belgacom of Telenet, om snel zijn aanbod tot bij een groot publiek te krijgen. Het bijkomende voordeel voor Spotify zou de besparing zijn op de grote promotiekosten. Maar de onderhandelingen, die als ‘hard' omschreven worden, zijn onlangs met internet providers afgesprongen.Telenet brengt zijn muziekaanbod binnenkort via zijn eigen mobiele app Yelo, waarop nu al videostreaming aangeboden wordt. Die onderhandelingen met Sabam zijn nog niet rond, maar zitten in een vergevorderd stadium. 

Ook Belgacom is met Sabam aan het praten. De Franse dienst Deezer is de meest waarschijnlijke partner voor een muziekaanbod, die al langer wil uitbreiden. Belgacom wilde de samenwerking gisteren niet bevestigen. Deezer bevestigde wel dat hij in november op de Belgische markt komt.

Zowel voor Belgacom als voor Telenet ligt de druk hoog, omdat de ‘strijd' in november zal losbarsten. Spotify is hierbij in het voordeel, omdat het alles al in orde heeft om legaal muziek te kunnen aanbieden. Belgacom en Telenet nog niet. En zoals vaak: "Wie eerst op de markt komt, gaat met de eerste aandacht lopen".

De strijd om de muziekfan

Maar er staat nog een vierde partij te trappelen. Een jaar geleden lanceerde Sony Entertainment de streamingdienst Music Unlimited voor pc, android-telefoons en televisie, met een aanbod van tien miljoen nummers. In Groot-Brittannië en Frankrijk werkt de dienst met een abonnementsprijs van tien euro voor onbeperkt gebruik. In Belgie wilt Sony begin december de markt op gaan.

De bedrijvigheid kadert in de strijd om de muziekfan. Door de jaren heen evolueerde de verkoop van muziek van partituren, over vinylalbums en cd's, tot downloads. Daardoor geloven velen in een toekomstig distributiemodel, waarbij mensen hun muziek niet langer fysiek in huis halen en zelfs niet ‘kopen', maar zich abonneren op een onmetelijke ‘bibliotheek'. Van daaruit kunnen ze dan alles wat ze maar willen horen beluisteren in de huiskamer, in de auto en op diverse mobiele apparaten. Met Spotify is dit zelfs beperkt mogelijk wanneer de internet verbinding zou uitvallen door de mogelijkheid tot offline synchronisatie van een favoriete afspeellijst.

In Nederland kunnen KPN-klanten met bepaalde ADSL – of glasvezel alles-in-één pakketten vanaf nu gratis onbeperkt luisteren naar Spotify. Ze krijgen hiervoor een Spotify Premium account.

Heeft u uw laatste CD gekocht?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top