Zalando-investeerders willen Zara, H&M en Ikea van de troon stoten

Zalando-investeerders willen Zara, H&M en Ikea van de troon stoten

Als het van de gebroeders Samwer afhangt, stoot hun Zalando binnen afzienbare termijn grote spelers als Zara, H&M en Ikea van de troon. Met dat enthousiaste plan proberen de Samwers, die via hun 'incubator' Rocket Internet Zalando hielpen opstarten en nog steeds 38% van de aandelen in handen hebben, alvast potentiële investeerders van hun ambities te overtuigen.

Klinkende namen en ronkende beloftes

Oliver, Marc en Alexander Samwer zijn op zoek naar centen, veel centen. Dan laten ze bij potentiële investeerders graag klinkende namen vallen van bedrijven die vandaag al een participatie hebben in Rocket Internet of een van de afgeleide bedrijven. Het gaat dan om niemand minder dan de Indische staalmagnaat Lakshmi Mittal, de Oekraïense miljardair Victor Pintsjoek en de Colombiaanse biermagnaat Alejandro Santo Domingo.

 

Ze jongleren niet alleen met klinkende namen, maar goochelen ook met hoge rendementen op het geïnvesteerde kapitaal: minimaal tien procent binnen de drie tot vijf jaar. Om dat te realiseren, lanceerden de broers op verschillende continenten spin-offs van Zalando en kopieerden ze bovendien andere succesvolle e-commercebedrijven.

 

Duizelingwekkende prognoses

Hun voorspellingen zijn niet min: de omzet van het Braziliaanse Zalando-zusje Dafiti zou tegen 2016 twintig maal hoger komen te liggen en twee miljard euro bedragen. De omzet van het Russische broertje Lamoda, vorig jaar nog 45 miljoen euro, zou tegen die tijd op 1,5 miljard euro moeten afklokken. De kersverse Amazon-kopie die net in Latijns-Amerika werd opgestart en de naam Linio meekreeg, zou tegen 2016 meer dan 250 miljoen euro aan in komsten moeten genereren.

 

Tot vandaag zijn de winstcijfers van Zalando echter nog omgekeerd evenredig met de ambities van het bedrijf. Ondanks stijgende omzetten had Zalando in 2012 een verlies van negentig miljoen euro te verteren. De meubelsite Home24 slikte veertig miljoen verlies, aldus het Duitse Manager magazin, dat vertrouwelijke documenten kon inkijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Back to top