Zalando stopt met 'irritantste reclames'

Zalando stopt met 'irritantste reclames'

Online verkoper Zalando zet voortaan actrice Lieke van Lexmond in voor zijn commercials die gericht zijn op het Nederlandse publiek. De webshop zet daarmee een punt achter de beruchte gil-reclames, die het bedrijf naast veel herkenbaarheid ook veel weerstand opleverden.

Presentatrice wordt Zalando-gezicht

Van Lexmond is vooral bekend als Eva Prins uit de soap Goudkust en als Charlie Fischer uit Goede tijden, slechte tijden. Voorts wordt ze onder meer het gezicht van Expeditie Poolcirkel, waarin acht mensen in extreme omstandigheden de strijd met mekaar aangaan.

 

Voor Zalando maakt ze haar verschijning in een commercial op televisie, op de website en in het magazine. Ze staat daarbij netjes in de rij voor een kopje koffie als achter aan iemand zich bekendmaakt als bezorger van de online keten. Het is de eerste keer dat Zalando met een bekende Nederlander werkt.

 

Exit 'loden' gil-reclames

Ook wordt de aanpak veranderd: er komt niet langer een reeks mensen in voor die vooral opvallen door hun gegil. De jongste twee jaar kreeg het bedrijf hiervoor nog de Loden Leeuw voor de meest irritante reclame. Van de ruim 60.000 stemmen die in 2012 bij Tros Radar werden uitgebracht, trok Zalando er 62% naar zich toe.

 

De reclames hadden ook zakelijk een slechte bijwerking: zo trok Hugo Boss onlangs zijn kledingmerk Boss terug van de webshop omdat die "niet bij de premium uitstraling van ons merk Boss" paste. Dat de gil-reclames bij die beslissing een cruciale rol speelden, werd bijna letterlijk gezegd door managing director Ingo Hesse.

Tags: