Zalando voor het eerst winstgevend | RetailDetail

Zalando voor het eerst winstgevend

Zalando voor het eerst winstgevend

Het Duitse internetwarenhuis Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2014 voor het eerst op groepsniveau winst geboekt. Zalando zette sinds zijn oprichting vooral in op een snelle groei en het bezetten van de markt. De winst zou later wel komen, oordeelden de investeerders.

Omzet boven miljard euro in eerste semester

De omzetgroei kwam er trouwens ook in het tweede kwartaal: volgens voorlopige cijfers werd er tussen begin maart en eind juni voor 520 miljoen euro à 560 miljoen euro aan verkopen geboekt. De ondergrens ligt 18,9% hoger dan in dezelfde periode van 2013, toen de meter op 437 miljoen euro bleef staan.

 

Voor het eerste semester komt de omzet zo uit op 1,020 à 1,060 miljard euro, wat minstens een kwart hoger ligt dan de 809 miljoen euro uit dezelfde periode van vorig jaar. Een succes daarbij was de lancering van de mobiele app in alle internationale markten. Op het einde van het tweede kwartaal was die al 3,8 miljoen keer gedownload. Het aandeel van het mobiele gebeuren klom daardoor tot 41%.

 

Volledig jaar dicht bij breakeven

Zalando zegt bovendien dat het in het tweede kwartaal winstgevend was. De bedrijfsmarge draaide rond het breakeven, waar die vorig jaar nog 9% negatief was. De onderneming schrijft de verbetering onder meer toe aan een striktere beheersing van de marketing- en verkoopkosten. Ook de logistieke kosten werden in de hand gehouden, mede door het efficiëntere werk in het nieuwe distributiecentrum in Mönchengladbach.

 

Toch betekent dit nog niet dat Zalando voor het hele jaar positieve cijfers zal behalen: “De ontwikkeling in het tweede kwartaal was zeer positief, omdat ze een sterke groei combineerde met een significante verbetering van de marges. Gebaseerd op deze situatie bevestigen we ons plan om een significante stap te zetten naar breakeven, maar het nog niet volledig bereiken ervan, op groepsniveau voor het hele jaar”, liet medetopman Rubin Ritter optekenen.

 

Vorig jaar boekte Zalando een verlies van 118 miljoen euro. In de kernmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werd wel een break-even bedrijfsresultaat gehaald. In andere markten nog niet. Zalando is in 15 landen actief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.