Makro kost winkeliers honderd miljoen euro. | RetailDetail

Makro kost winkeliers honderd miljoen euro.

Er komt een onderzoek naar de omzet bij de groothandels van Makro die eigenlijk bij de reguliere detailhandel terecht had moeten komen. Volgens de huidige schatting lopen winkeliers jaarlijks ongeveer honderd miljoen euro omzet mis doordat klanten bij de groothandel hun boodschappen gaan doen.

 

De schatting is afkomstig van het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Die krijgt steeds meer klachten binnen van winkeliers die Makro beschuldigen van valse concurrentie. De groothandels zijn in Nederland alleen toegankelijk voor vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen. Daarom mogen de grote Makro-vestigingen op goedkopere grond op industrieterreinen staan in plaats van de veel duurdere grond die bedoeld is voor detailhandel.

 

Volgens winkeliers doen de Makro-pasjes echter volop de ronde en komen er veel klanten binnen bij de groothandels die er eigenlijk niet thuishoren. Behalve food heeft Makro in Nederland ook een groot assortiment non-food, van kleding tot multimedia. Makro is onderdeel van het Duitse retailconcern Metro. In Nederland zijn strenge beperkingen gesteld aan de vestiging van een groothandel. Onderzoeksinstituut EIM gaat officieel uitzoeken hoe het zit met Makro.

Er komt een onderzoek naar de omzet bij de groothandels van Makro die eigenlijk bij de reguliere detailhandel terecht had moeten komen. Volgens de huidige schatting lopen winkeliers jaarlijks ongeveer honderd miljoen euro omzet mis doordat klanten bij de groothandel hun boodschappen gaan doen.

 

De schatting is afkomstig van het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Die krijgt steeds meer klachten binnen van winkeliers die Makro beschuldigen van valse concurrentie. De groothandels zijn in Nederland alleen toegankelijk voor vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen. Daarom mogen de grote Makro-vestigingen op goedkopere grond op industrieterreinen staan in plaats van de veel duurdere grond die bedoeld is voor detailhandel.

 

Volgens winkeliers doen de Makro-pasjes echter volop de ronde en komen er veel klanten binnen bij de groothandels die er eigenlijk niet thuishoren. Behalve food heeft Makro in Nederland ook een groot assortiment non-food, van kleding tot multimedia. Makro is onderdeel van het Duitse retailconcern Metro. In Nederland zijn strenge beperkingen gesteld aan de vestiging van een groothandel. Onderzoeksinstituut EIM gaat officieel uitzoeken hoe het zit met Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.