Makro kost winkeliers honderd miljoen euro.

Er komt een onderzoek naar de omzet bij de groothandels van Makro die eigenlijk bij de reguliere detailhandel terecht had moeten komen. Volgens de huidige schatting lopen winkeliers jaarlijks ongeveer honderd miljoen euro omzet mis doordat klanten bij de groothandel hun boodschappen gaan doen.

 

De schatting is afkomstig van het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Die krijgt steeds meer klachten binnen van winkeliers die Makro beschuldigen van valse concurrentie. De groothandels zijn in Nederland alleen toegankelijk voor vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen. Daarom mogen de grote Makro-vestigingen op goedkopere grond op industrieterreinen staan in plaats van de veel duurdere grond die bedoeld is voor detailhandel.

 

Volgens winkeliers doen de Makro-pasjes echter volop de ronde en komen er veel klanten binnen bij de groothandels die er eigenlijk niet thuishoren. Behalve food heeft Makro in Nederland ook een groot assortiment non-food, van kleding tot multimedia. Makro is onderdeel van het Duitse retailconcern Metro. In Nederland zijn strenge beperkingen gesteld aan de vestiging van een groothandel. Onderzoeksinstituut EIM gaat officieel uitzoeken hoe het zit met Makro.

Er komt een onderzoek naar de omzet bij de groothandels van Makro die eigenlijk bij de reguliere detailhandel terecht had moeten komen. Volgens de huidige schatting lopen winkeliers jaarlijks ongeveer honderd miljoen euro omzet mis doordat klanten bij de groothandel hun boodschappen gaan doen.

 

De schatting is afkomstig van het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Die krijgt steeds meer klachten binnen van winkeliers die Makro beschuldigen van valse concurrentie. De groothandels zijn in Nederland alleen toegankelijk voor vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen. Daarom mogen de grote Makro-vestigingen op goedkopere grond op industrieterreinen staan in plaats van de veel duurdere grond die bedoeld is voor detailhandel.

 

Volgens winkeliers doen de Makro-pasjes echter volop de ronde en komen er veel klanten binnen bij de groothandels die er eigenlijk niet thuishoren. Behalve food heeft Makro in Nederland ook een groot assortiment non-food, van kleding tot multimedia. Makro is onderdeel van het Duitse retailconcern Metro. In Nederland zijn strenge beperkingen gesteld aan de vestiging van een groothandel. Onderzoeksinstituut EIM gaat officieel uitzoeken hoe het zit met Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen

16/05/2017

Vandaag werd het startschot gegeven van het Shopping Street Innovation Lab: de Beethovenstraat in Amsterdam wordt het komende jaar een plek waar handelaars nieuwe technologieën op vlak van retail gaan uittesten.

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

16/05/2017

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Back to top