Makro kost winkeliers honderd miljoen euro.

Er komt een onderzoek naar de omzet bij de groothandels van Makro die eigenlijk bij de reguliere detailhandel terecht had moeten komen. Volgens de huidige schatting lopen winkeliers jaarlijks ongeveer honderd miljoen euro omzet mis doordat klanten bij de groothandel hun boodschappen gaan doen.

 

De schatting is afkomstig van het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Die krijgt steeds meer klachten binnen van winkeliers die Makro beschuldigen van valse concurrentie. De groothandels zijn in Nederland alleen toegankelijk voor vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen. Daarom mogen de grote Makro-vestigingen op goedkopere grond op industrieterreinen staan in plaats van de veel duurdere grond die bedoeld is voor detailhandel.

 

Volgens winkeliers doen de Makro-pasjes echter volop de ronde en komen er veel klanten binnen bij de groothandels die er eigenlijk niet thuishoren. Behalve food heeft Makro in Nederland ook een groot assortiment non-food, van kleding tot multimedia. Makro is onderdeel van het Duitse retailconcern Metro. In Nederland zijn strenge beperkingen gesteld aan de vestiging van een groothandel. Onderzoeksinstituut EIM gaat officieel uitzoeken hoe het zit met Makro.

Er komt een onderzoek naar de omzet bij de groothandels van Makro die eigenlijk bij de reguliere detailhandel terecht had moeten komen. Volgens de huidige schatting lopen winkeliers jaarlijks ongeveer honderd miljoen euro omzet mis doordat klanten bij de groothandel hun boodschappen gaan doen.

 

De schatting is afkomstig van het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Die krijgt steeds meer klachten binnen van winkeliers die Makro beschuldigen van valse concurrentie. De groothandels zijn in Nederland alleen toegankelijk voor vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen. Daarom mogen de grote Makro-vestigingen op goedkopere grond op industrieterreinen staan in plaats van de veel duurdere grond die bedoeld is voor detailhandel.

 

Volgens winkeliers doen de Makro-pasjes echter volop de ronde en komen er veel klanten binnen bij de groothandels die er eigenlijk niet thuishoren. Behalve food heeft Makro in Nederland ook een groot assortiment non-food, van kleding tot multimedia. Makro is onderdeel van het Duitse retailconcern Metro. In Nederland zijn strenge beperkingen gesteld aan de vestiging van een groothandel. Onderzoeksinstituut EIM gaat officieel uitzoeken hoe het zit met Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

FonQ versterkt aanbod lifestyle

24/07/2017

FonQ versterkt haar aanbod in lifestyle met horloges en zonnebrillen. Het webwarenhuis wil met dergelijke global fashion brands haar retailformule verstevigen. Daarin ligt de focus op producten in wonen, koken en lifestyle.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

 Hudson’s Bay gaat boeken van Scheltema brengen

18/07/2017

Hudson’s Bay en Boekhandel Scheltema gaan samenwerken. De Amsterdamse boekhandel gaat in de Nederlandse warenhuizen van de Canadese formule een uitgekozen assortiment boeken brengen. De eerste winkel opent in de tweede helft van augustus aan het Amsterdamse Rokin.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Back to top