Marktaandeel Albert Heijn groeit nog steeds.

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2010 opnieuw flink doorgestegen. De marktleider in Nederland is nu goed voor 33,5 procent van de supermarktomzet. Een jaar eerder lag dat cijfer nog op 32.8 procent, zo blijkt uit voorlopige cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

 

Daarmee komt nu dus meer dan éénderde van de supermarktomzet in Nederland terecht in de kassa van één bedrijf. De totale omzet van de supermarkten van Albert Heijn in het vierde kwartaal kwam afgelopen jaar uit op 2,4 miljard euro, wat 3,5 procent minder is dan een jaar eerder. Toen telde het jaar echter een extra koopweek. Wanneer de cijfers hiervoor worden aangepast, komt AH uit om een toename van de omzet met 5,2 procent.

 

Bij dit cijfer zijn ook de drogisterijen van Etos en de slijterijen van Gall & Gall inbegrepen. De totale omzet van Ahold kwam uit op 7 miljard euro, wat 5,5 procent meer is dan een jaar eerder. Daarmee presteerde de onderneming in lijn met verwachtingen van analisten.

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2010 opnieuw flink doorgestegen. De marktleider in Nederland is nu goed voor 33,5 procent van de supermarktomzet. Een jaar eerder lag dat cijfer nog op 32.8 procent, zo blijkt uit voorlopige cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

 

Daarmee komt nu dus meer dan éénderde van de supermarktomzet in Nederland terecht in de kassa van één bedrijf. De totale omzet van de supermarkten van Albert Heijn in het vierde kwartaal kwam afgelopen jaar uit op 2,4 miljard euro, wat 3,5 procent minder is dan een jaar eerder. Toen telde het jaar echter een extra koopweek. Wanneer de cijfers hiervoor worden aangepast, komt AH uit om een toename van de omzet met 5,2 procent.

 

Bij dit cijfer zijn ook de drogisterijen van Etos en de slijterijen van Gall & Gall inbegrepen. De totale omzet van Ahold kwam uit op 7 miljard euro, wat 5,5 procent meer is dan een jaar eerder. Daarmee presteerde de onderneming in lijn met verwachtingen van analisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top