Marktaandeel Albert Heijn groeit nog steeds. | RetailDetail

Marktaandeel Albert Heijn groeit nog steeds.

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2010 opnieuw flink doorgestegen. De marktleider in Nederland is nu goed voor 33,5 procent van de supermarktomzet. Een jaar eerder lag dat cijfer nog op 32.8 procent, zo blijkt uit voorlopige cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

 

Daarmee komt nu dus meer dan éénderde van de supermarktomzet in Nederland terecht in de kassa van één bedrijf. De totale omzet van de supermarkten van Albert Heijn in het vierde kwartaal kwam afgelopen jaar uit op 2,4 miljard euro, wat 3,5 procent minder is dan een jaar eerder. Toen telde het jaar echter een extra koopweek. Wanneer de cijfers hiervoor worden aangepast, komt AH uit om een toename van de omzet met 5,2 procent.

 

Bij dit cijfer zijn ook de drogisterijen van Etos en de slijterijen van Gall & Gall inbegrepen. De totale omzet van Ahold kwam uit op 7 miljard euro, wat 5,5 procent meer is dan een jaar eerder. Daarmee presteerde de onderneming in lijn met verwachtingen van analisten.

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2010 opnieuw flink doorgestegen. De marktleider in Nederland is nu goed voor 33,5 procent van de supermarktomzet. Een jaar eerder lag dat cijfer nog op 32.8 procent, zo blijkt uit voorlopige cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

 

Daarmee komt nu dus meer dan éénderde van de supermarktomzet in Nederland terecht in de kassa van één bedrijf. De totale omzet van de supermarkten van Albert Heijn in het vierde kwartaal kwam afgelopen jaar uit op 2,4 miljard euro, wat 3,5 procent minder is dan een jaar eerder. Toen telde het jaar echter een extra koopweek. Wanneer de cijfers hiervoor worden aangepast, komt AH uit om een toename van de omzet met 5,2 procent.

 

Bij dit cijfer zijn ook de drogisterijen van Etos en de slijterijen van Gall & Gall inbegrepen. De totale omzet van Ahold kwam uit op 7 miljard euro, wat 5,5 procent meer is dan een jaar eerder. Daarmee presteerde de onderneming in lijn met verwachtingen van analisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.