Marktaandeel Albert Heijn groeit nog steeds. | RetailDetail

Marktaandeel Albert Heijn groeit nog steeds.

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2010 opnieuw flink doorgestegen. De marktleider in Nederland is nu goed voor 33,5 procent van de supermarktomzet. Een jaar eerder lag dat cijfer nog op 32.8 procent, zo blijkt uit voorlopige cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

 

Daarmee komt nu dus meer dan éénderde van de supermarktomzet in Nederland terecht in de kassa van één bedrijf. De totale omzet van de supermarkten van Albert Heijn in het vierde kwartaal kwam afgelopen jaar uit op 2,4 miljard euro, wat 3,5 procent minder is dan een jaar eerder. Toen telde het jaar echter een extra koopweek. Wanneer de cijfers hiervoor worden aangepast, komt AH uit om een toename van de omzet met 5,2 procent.

 

Bij dit cijfer zijn ook de drogisterijen van Etos en de slijterijen van Gall & Gall inbegrepen. De totale omzet van Ahold kwam uit op 7 miljard euro, wat 5,5 procent meer is dan een jaar eerder. Daarmee presteerde de onderneming in lijn met verwachtingen van analisten.

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2010 opnieuw flink doorgestegen. De marktleider in Nederland is nu goed voor 33,5 procent van de supermarktomzet. Een jaar eerder lag dat cijfer nog op 32.8 procent, zo blijkt uit voorlopige cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

 

Daarmee komt nu dus meer dan éénderde van de supermarktomzet in Nederland terecht in de kassa van één bedrijf. De totale omzet van de supermarkten van Albert Heijn in het vierde kwartaal kwam afgelopen jaar uit op 2,4 miljard euro, wat 3,5 procent minder is dan een jaar eerder. Toen telde het jaar echter een extra koopweek. Wanneer de cijfers hiervoor worden aangepast, komt AH uit om een toename van de omzet met 5,2 procent.

 

Bij dit cijfer zijn ook de drogisterijen van Etos en de slijterijen van Gall & Gall inbegrepen. De totale omzet van Ahold kwam uit op 7 miljard euro, wat 5,5 procent meer is dan een jaar eerder. Daarmee presteerde de onderneming in lijn met verwachtingen van analisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.